Hoofdpagina | Postgraduaat muzikale vorming van jonge kinderen
Reflectieve vorming
Postgraduaat muzikale vorming van jonge kinderen |
2010-11 |
nvt |
PMUVO_5476 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Neen |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- eindcompetenties van de professionele bacheloropleiding
- slagen in een toelatingspoef
Eindcompetentie
BALLO_01 | Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Expertniveau |
BALLO_02 | Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Expertniveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Expertniveau |
BALLO_04 | Functioneel geheel 4 - De leraar als organisator | Expertniveau |
BALLO_11_A4 | A4. leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen. | Expertniveau |
Leerresultaten
De afgestudeerde heeft inzicht in de betekenis van haptonomie voor de ontwikkeling van het kind. |
De afgestudeerde kan het belang inschatten van sensoriële stimulatie voor de menselijke neonatus, vanuit diens unieke ontwikkelingsniveau. |
De afgestudeerde kent de risico’s van onder- en van overstimulatie op vlak van intensiteit en variatie van prikkels. |
De afgestudeerde begrijpt de specifieke ontwikkelingseisen van respectievelijk baby’s, peuters en kleuters. |
De afgestudeerde kan de relevante theorie en de eigen praktijk kaderen in een breder muziekpedagogisch kader. |
Inhoud
Haptonomische grondbeginselen
De rol van de begeleider bij het haptonomisch handelen
Toepassingen van haptonomie (bv. muziek, prenatale zang, gehandicapten …)
Relevante ontwikkelingspsychologische aspecten
Typische wetenschappelijke literatuur
Relevante aspecten van de algemene muziekpedagogie en -didactiek
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | |