Hoofdpagina | Postgraduaat in het Afrikaans Mens- en Wereldbeeld
Afrika
Postgraduaat in het Afrikaans Mens- en Wereldbeeld |
2010-11 |
nvt |
PG-CIMIC-AFR_701 |
10 |
300 uur |
Eerste Programmajaar |
Neen |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Pass / Fail |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs - beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen - staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft - is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
Eindcompetentie
Leerresultaten
- de student is vertrouwd met de kosmologie van het Afrikaanse mens- en wereldbeeld;
- De student kan de brede politieke, economische en maatschappelijke context in Afrika duiden aan de hand van een aantal case studies die aan bod kwamen in de module;
- De student weet de brede stromingen, actuele ontwikkelingen en problemen op het Afrikaanse continent te vertolken;
- De student kent en herkent hoe vooroordelen en stereotypes van de Afrikaanse cultuur in media en beeldvorming worden bestendigd;
- De student is in staat om de actualiteit van de ontwikkelingen op het continent te situeren vanuit een postkoloniale erfenis en gedachtengoed;
Inhoud
1. Introductie op het Afrikaanse continent:
1.1. Het Afrikaans mens- en wereldbeeld. (Suzanne Monkasa)
1.2. Cultuur-historisch overzicht over politieke ontwikkelingen op het Afrikaanse continent: instellingen, rechtssystemen en maatschappelijke evoluties. (Zana Etambala)
1.3. Religie in Afrika
1.4. Inzoomen op Zuid-Afrika
2. Afrika verbeeld/verteld.
2.1. Afrika vertelt/d. (Bambi Ceuppens)
2.2. L’art contemporain en Afrique: nouveau marché ou mirage? (Toma Muteba Luntumbue)
2.3. Het vertekende beeld van de ‘ander’ / bezoek aan het Afrikamuseum van Tervuren
3. Een antropologische blik: verhalen over verstedelijking, plattelands-ontwikkeling, straatkinderen en migratie.
3.1. “De slaap neemt geen plaats in”: over straatkinderen in Kinshasa. (Kristien Geenen)
3.2. Kinshasa: verhalen van de ‘onzichtbare stad’. (Filip De Boeck)
3.3. Vrouw en domestieke ruimte / Traditie in migratie. (Ann Cassiman)
Lessen van Joost Dessein en Bambi Cueppens zijn ook (deels) antropologische blikken.
4. Cultuur en economie in Afrika.
4.1. Introductieles Afrikaanse economie
4.2. Economic Partnership Agreement within ACP countries. (Mariane Tambwe)
4.3. Het concept markt in de Afrikaanse context. (Joost Dessein)
5. Conflicten en geweld in Afrika.
5.1. "Barbaren? Conflicten in Afrika begrijpen". (Kris Berwouts)
5.2. Violence in Afrika. (Stella Nyanchama)
6. Verwerkingsavond(en) (Suzanne Monkasa)
Doelen
Op een algemene manier kunnen we stellen dat cultuur in brede zin een terrein van sociale en organisatievernieuwing vormt, waarvan bepaalde aspecten van de Afrikaanse samenleving, haar culturele expressievormen, waaronder o.m. haar muziek en haar literatuur bijzonder sterke getuigenissen zijn. Met de Afrika module schrijft u zich in in een exploratie van de diversiteit van het continent, de verhoudingen tussen cultuur –culturen- en domeinen van de Afrikaanse samenleving(en) in een pluridisciplinair perspectief: antropologie, politiek, geschiedenis bewegingen en dynamieken van sociale veranderingen, artistieke en culturele producties, sociale economie , “gender’ en processen van politieke deelname... Evenveel domeinen van activiteiten van Afrikanen die vragen oproepen en die gelegenheden geven voor verrijkende discussies, debatten en uitwisselingen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 0% | |