Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Duits 5 MA


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4705
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Swiggers Patricia

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Duits

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties Duits 4 Sales/PR met event(Luisteren, Lezen, Spreken en Schrijven: B1)

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.01OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.03OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.06OM_MA_02.6 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.07OM_MA_02.7 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.10OM_MA_02.10 - anderen bij de meertalige interne en externe communicatie op gebied van taal kan adviseren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03"OM_MA_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04"OM_MA_04 - BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.0BOM_MA_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.4OM_MA_04.4 - klantgericht kan handelen en de klantgerichtheid kan bewaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.08OM_MA_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten



1. De student vervolmaakt zich zowel in mondelinge als schriftelijke externe communicatie.

Luisteren/lezen: (luisteren: B2 lezen:B2)

- Hij begrijpt bij onderhandelingen over producten/diensten de verschillende standpunten.

 - Hij begrijpt lezingen en audiomateriaal met betrekking tot zijn werkomgeving op voorwaarde dat de standaardtaal gebruikt wordt.

- Hij begrijpt de meeste formulieren en, eventueel met behulp van een woordenboek, artikels uit vaktijdschriften/kranten/rapporten rond bedrijfsgerelateerde thema’s en interpreteert eenvoudige cijfergegevens en grafieken.

 Spreken/schrijven: (spreken en schrijven B1-B2)

- De student rapporteert vlot over werkzaamheden/volledig zelfstandig gevonden informatie (meestal digitaal gevonden informatie) in het Duits en zet deze eventueel om in een zakelijke presentatie.-

- Hij voert allerlei telefoon- en face-to-face-gesprekken op een professionele, empathische en probleemoplossende manier.

- Hij drukt bij onderhandelingen rond algemene bedrijfsthema's vrij genuanceerd zijn mening uit. - Hij formuleert zelfstandig de nodige instructies/mededelingen voor collega’s.

- Hij voert de zakelijke correspondentie van het bedrijf (memo, verkoopbrieven, verslagen,...) met de nodige accuratesse en creativiteit en heeft oog voor de eigenheid van elke brief en elke klant.

- Hij formuleert bij informele gesprekken zelf voorstellen en advies, felicitaties …

- Hij neemt actief deel aan (informele) werkbesprekingen en aan de ‘small talk’ onder collega’s en geeft waar nodig zijn genuanceerde mening.

2. Attitudes:

- De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. 

- De student is voortdurend bereid iets op te zoeken (in woordenboek, grammatica,..) zodat het foutenpercentage tot een absoluut minimum herleidt wordt. Na feedback reviseert hij zijn werk vlekkeloos. Waar nodig adviseert hij anderen rond taalproblemen.

- Hij is nauwgezet, creatief, flexibel, leergierig, kritisch tegenover zijn bronnen, zijn werk en dat van anderen en staat open voor onze multiculturele (zaken)wereld.

- Hij reflecteert over zijn kunnen en stuurt bij indien nodig (grammatica, woordenschat).

Inhoud

Correspondentie: verkoopbrief, rapporteren, e-mails rond interne problemen, grafieken. Via rollenspel, taalspel, teksten, audio-opnames, discussies, schrijfopdrachten en presentatie verruimt de student zijn actieve taalkennis (mondeling en schriftelijk), doorgaans binnen een beroepsgerichte context. Thema's: psychologie van de klant, problematiek rond reclame, problemen op de werkvloer, recrutering en sollicitatie, globalisering, steeds met aandacht voor interculturele verschillen (Duitsland-België). Talenpracticum: telefoneren, gespreksmemo's, luistervaardigheidsoefeningen uitgaande van klank- en beeldmateriaal uit de Duitse media.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari)

Mondeling examen Geïntegreerd examen: luister-/schrijf- en spreekopdracht = verdediging van opdracht + thema's cursus. 70% Eerste examenkans / Opdrachten: Op schriftelijk werk. 30%

Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Mondeling examen 70% (cfr. eerste examenkans) / Opdrachten: 30%(nieuwe opdracht)

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30%