Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Project 4 eindproject


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_3058
Studiepunten 17 Studietijd 510 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Van Hoe Lieven
  • Hermans Christina
  • Meerts Elisabeth
  • Van Daele Karin
  • Mertens Ann
  • Foubert Ann
  • Lauryssen Godelieve
  • Onkelinx Christine
  • Van Tolhuysen Leen

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels
  • Frans

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

De student heeft minstens alle vakken tot en met semester 4 van de opleiding met goed gevolg afgelegd. Het behaald hebben van de eindcompetenties van semester 5 is wenselijk.

Eindcompetentie

OM_IRM_01OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.0AOM_IRM_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Intercultural Relations Management:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.1OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.4OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.5OM_IRM_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.01OM_IRM_02.1 - interne en externe contacten in internationale context kan leggen en onderhouden, zowel van zichzelf als van de leidinggevende met respect voor de interculturele verschillen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.02OM_IRM_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren in internationale context-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.03OM_IRM_02.3 - goederen, diensten klantgericht mondeling of schriftelijk kan presenteren- doordacht kan onderhandelen, argumenteren, overtuigen in een heldere, correcte (ook vreemde) taal-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.05OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.06OM_IRM_02.6 - courante, interne en externe bedrijfsteksten correct kan vertalen van het Engels/Frans in het Nederlands of omgekeerd, met respect voor de stilistische en idiomatische eigenheden van de specifieke taal-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.07OM_IRM_02.7 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.08OM_IRM_02.8 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.09OM_IRM_02.9 - anderen bij de meertalige interne en externe communicatie op gebied van taal kan adviseren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.10OM_IRM_02.10 - beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen kan communiceren zowel aan specialisten als aan leken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03OM_IRM_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0AOM_IRM_03.A - Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0BOM_IRM_03.B - Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0COM_IRM_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.1OM_IRM_03.1 - op gepaste manier internationale projecten vanuit België of in het buitenland kan ondersteunen/of zelf coördineren met respect voor de interculturele verschillen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.2OM_IRM_03.2 - de (digitale) agenda’s van anderen accuraat en op gepaste manier kan beheren: afspraken kan vastleggen en opvolgen, planning en acties van leidinggevenden kan bewaken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.3OM_IRM_03.3 - op gepaste manier vergaderingen kan organiseren, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04OM_IRM_04 - BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.0AOM_IRM_04.A - Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.0BOM_IRM_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.2OM_IRM_04.2 - zijn (taal)product kan verkopen aan interne of externe klanten, zijn taalkeuzes kan verantwoorden en een prijs kan bepalen voor zijn eindproduct-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.3OM_IRM_04.3 - eenvoudige leidinggevende taken kan uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.4OM_IRM_04.4 - klantgericht kan handelen en de klantgerichtheid kan bewaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05OM_IRM_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.00AOM_IRM_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.00BOM_IRM_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.01OM_IRM_05.1 - de kwaliteitszorg integraal kan toepassen: hij kan de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen sturen, controleren, bijsturen en zelf tot nieuwe inzichten en procedures komen (PDCA). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.02OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.03OM_IRM_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.04OM_IRM_05.4 - nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.05OM_IRM_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.06OM_IRM_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.07OM_IRM_05.7 - goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.08OM_IRM_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.09OM_IRM_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.10OM_IRM_05.10 - een bijdrage kan leveren tot de kwaliteit van relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk kan inleven in de anderen en van daaruit klantgericht kan denken en handelen. Hij kan goed inschatten welke informatie aan wie doorgegeven kan worden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.11OM_IRM_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten


SBP


De student is in staat om in team een dienst vorm te geven en alles in het werk te stellen om die dienst aan de reële markt aan te bieden.


 


De student is in staat om in team op een professionele manier extern te communiceren in verschillende talen.


 


De student is in staat om in team een eindrapport (plan - realisatie) op te stellen en mondeling te verantwoorden; dat rapport is professioneel opgesteld (inhoud, vorm, taal) en wordt als zodanig ook door externen erkend.


 


De student is taalvaardig in een door hem gekozen major- en minortaal in een nieuwe bedrijfscontext.


 


 


Internationaal project


De student is in staat om in team een internationaal evenement te organiseren/een internationaal project tot een goed einde te brengen.


 


De student is in staat om in team op een professionele manier extern te communiceren in verschillende talen.


 


De student is in staat om in team een eindrapport (plan - realisatie) op te stellen en mondeling te verantwoorden; dat rapport is professioneel opgesteld (inhoud, vorm, taal) en wordt als zodanig ook door externen erkend.


 


De student is intercultureel competent wanneer hij met andere culturen in contact treedt.


 


De student is taalvaardig in een door hem gekozen major- en minortaal in een nieuwe bedrijfscontext.


 


 


In beide vormen van eindproject zijn onderstaande leerresultaten ook belangrijk.


De student overtuigt externen ervan professioneel te kunnen handelen en denken.

D.w.z.


- De student heeft inzicht in zichzelf op professioneel gebied (sterktes en zwaktes), weet wat hij wil bereiken op professioneel gebied en welke stappen hij moet ondernemen om dat te bereiken.


- De student staaft zijn verhaal met concrete, relevante ervaringen, voorbeelden.


- De student spreekt overtuigend, gemotiveerd, enthousiast.


 


De student is een teamlid op wie de andere teamleden kunnen rekenen.


D.w.z.


- De student heeft voldoende inbreng bij beslissingen die in teamverband genomen worden.


- De student neemt ook moeilijkere taken op zich, gaat de moeilijkere taken niet uit de weg.


- De student respecteert deadlines, werkt alles stipt en zorgvuldig af.


- De student werkt toegewezen opdracht/taak volledig zelfstandig af.


- De student is iemand die het team in volle vertrouwen naar externen kan sturen.


- De student neemt zelf initiatief, anderen moeten hem/haar niet telkens weer tot actie aanzetten.


- De student bewaakt de kwaliteit van het geleverde werk, zet (zichzelf en/of anderen) altijd aan tot meer en beter.


- De student zorgt voor de goede sfeer in de groep; motiveert iedereen zodat iedereen betrokken blijft en volhoudt.


- De student waardeert ieders inbreng , staat open voor feedback en volgt deze op.


De vaardigheden/inhoud vereist om deze leerresultaten te halen worden niet meer expliciet getraind. Studenten zoeken volledig zelfstandig in team hun eigen weg. Zij maken keuzes en moeten die keuzes kunnen verantwoorden.

Als zij ontdekken dat ze bepaalde know how missen, zoeken ze zelf naar oplossingen. Het hele project lang moeten de studenten bewijzen dat ze de leerresultaten volledig zelfstandig in team kunnen halen.


Inhoud

Het concept ‘SBP’ is gecreëerd door Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen). Deze instantie geeft op zijn website (www.vlajo.org) volgende uitleg over dergelijke SBP-projecten: ‘Via SBP’s worden proefondernemingen opgestart in de hogescholen van Vlaanderen. Het stelt de jongeren al tijdens hun studie in de gelegenheid om zich een reëel beeld te vormen van tal van aspecten van het ondernemerschap en de opstart van een eigen zaak. Maar vooral de attitude tot ondernemerschap wordt ontwikkeld. De SBP’s geven daarbij een extra dimensie aan de opleiding. Via de krachtige leer-ervaringsformule en het SBP-businessplan zijn de jongeren in staat om belangrijke ondernemersvaardigheden te ontwikkelen en te testen.’ Een SBP (Small Business Project) komt dus neer op ‘het daadwerkelijk opstarten van een bedrijf en het verkopen van een dienst.’ Dit houdt ondermeer in: - Interne organisatie van het bedrijf - Keuze van een dienst gelinkt aan de opleiding - Zoektocht naar opstartkapitaal via aandelen en/of sponsoring - Zoektocht naar klanten en leveranciers - ....



De student kan daarnaast ook kiezen voor een internationaal project voor een vooraf gekende opdrachtgever. Dat project is gebaseerd op SBP: studenten werken een concept voor het internationale project uit. Ze realiseren dat concept, leggen daarvoor contacten met externen, ze zoeken sponsoring voor het project. De rollen binnen het team worden zoveel mogelijk gebaseerd op de managementfuncties binnen SBP. Klanten zoeken de studenten binnen dit project niet.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie




Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%