Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Multimedia en content management


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4663
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Huylebroeck Ingrid

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van het opleidingsonderdeel
Projectopdrachten project 1 en
Projectopdrachten project 2 van het tweede jaar.
Eindcompetenties van het opleidingsonderdeel
Integratie MS Office in cases van het tweede jaar.

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.4OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.5OM_MA_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02OM_MA_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.03OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.07OM_MA_02.7 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03"OM_MA_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.1OM_MA_03.1 - op gepaste manier het secretariaat kan organiseren zodat alle dagelijkse (administratieve) activiteiten (zoals postafhandeling, taak- en lokaalverdeling, kasboek, onthaal …) stipt, vlot en correct afgehandeld worden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.2OM_MA_03.2 - de (digitale) agenda’s van anderen accuraat en op gepaste manier kan beheren: afspraken kan vastleggen en opvolgen, planning en acties van leidinggevenden kan bewaken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.0AOM_MA_04.A - Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.0BOM_MA_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.1OM_MA_04.1 - het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van informatieverwerving, -verwerking en -beheer, op gebied van interne en externe communicatie van informatie en op gebied van organisatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.04OM_MA_05.4 - nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.05OM_MA_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.07OM_MA_05.7 - goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.08OM_MA_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.09OM_MA_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.11OM_MA_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.12OM_MA_05.12 - ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext kan onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt kan innemen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De student verzamelt met de gepaste tools zelfstandig informatie via verschillende bronnen. Hij analyseert, interpreteert, synthetiseert de informatie en reflecteert hierover op een kritische en ethische wijze.

Hij schrijft hierover een gefundeerd verslag. De student ordent de informatie (analoge en digitale) nauwkeurig volgens bestaande classificatiemethoden, geeft een juiste bestandsnaam en voorziet een goede folderstructuur met als doel een goed geordend papieren/digitaal klassement te maken en/of te onderhouden.

De student heeft oog voor de geheimhouding van de informatie, houdt rekening met het recht op privacy en de juridische aspecten ervan. Hij beveiligt de informatie indien nodig.



Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep.

Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. 



De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. De student werkt op een zelfstandige wijze een opdracht stapsgewijs uit volgens een door hem voorop gestelde planning en een vaste deadline. Hij gebruikt hiervoor een aantal procedures die door hem en de anderen moeten gerespecteerd worden en hij houdt hierbij rekening met de basisregels van time-management.



Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.



Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering. De student weet waarom goede informatie essentieel is in de besluitvorming binnen een bedrijf en herkent de informatie die nodig is om het bedrijfsproces mee te ondersteunen zowel binnen- als buiten het bedrijf. Hij rapporteert tekorten binnen deze informatie aan zijn teamgenoten en het management en helpt ze mee op te lossen. 



Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. De student is accuraat, creatief, efficiënt en moet een kritische houding aannemen. Hij moet zijn handelingen toetsen aan de hand van de PDCA-cirkel. 



Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. De student kent zijn sterkes en zwaktes, durft zijn mening te verantwoorden maar is tegelijkertijd bereid open te staan voor kritiek van anderen. De student werkt zowel zelfstandig als in team en is bereid volgens een ethische manier te handelen. De student staat open voor nieuwe ontwikkelingen op technologisch vlak en is bereid deze op



De student moet inzicht hebben in de materie en de samenhang kunnen herkennen tussen de verschillende onderdelen. De student weet waarover hij spreekt, hij heeft de materie verwerkt en heeft zich de inhoud eigen gemaakt door toetsing aan de praktijk (eigen leefomgeving, werkervaring, …) 



Student durft ook buiten de leerstof van de cursus gaan en aan de hand van concrete voorbeelden de cursusinhoud weergeven. 



De student kan aan de hand van een voor hem onbekende tekst/onbekende situatie een verband leggen met de cursus. Student heeft kritisch over materie nagedacht en heeft zich een eigen visie, een oordeel gevormd over de materie. Student kan deze visie, dit standpunt verdedigen, verantwoorden.   De student blijft bij zijn standpunt en laat zich niet gemakkelijk ompraten.



De student durft dingen in vraag stellen, stelt vragen over onduidelijkheden. Student zorgt voor eigen kwaliteitscontrole, werkt alles volgens afspraak af en haalt de gestelde deadlines.  



Student is actief betrokken in de lessen, student zet zich in, is geïnteresseerd en neemt zelf initiatief.De student kan een (kleine) professionele website maken en maakt hierbij gebruik van moeilijkere toepassingen.

Inhoud

Inhoud: Multimedia en contentmanagement:



Time-management

Algemene begrippen

Betrouwbare informatie

Problematiek van digitale informatie

Beheren van informatie

Persoonlijk informatiebeheer - informatiewijzer

Informatiedragers - communicatiemiddelen

Electronisch informatiebeheer



Inleiding Webdesign

Basisideeën en tips bij het ontwerpen van je website

Ontwerpen van webpagina's en opmaakmogelijkheden

Algemene info



MS Expression voor het ontwerpen van websites

Basisbegrippen/functies die nodig zijn om een kleine website te ontwerpen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

eerste examenkans

 

eerste examenperiode (januari):

mondeling examen : 50 % eerste examenkans -

eerste examenperiode (januari):

opdrachten: 50 %  waaronder individuele paper



tweede examenkans



derde examenperiode (augustus):

mondeling examen met theorie en praktijkopdrachten 70 %

paper: 30%



Men kan slechts slagen voor dit vak in tweede zittijd wanneer naast een mondeling examen ook een paper geschreven wordt rond een door de docent opgegeven thema.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50% opdrachten waaronder paper
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten30% paper