Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Project 1 interculturele communicatie in de praktijk


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4661
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Dala Nadia
  • Hermans Christina
  • Huylebroeck Ingrid
  • Haesaert Leen

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties van opleidingsonderdelen die voor dit opleidingsonderdeel in het modeltraject van IRM zijn opgenomen:

Nederlands 1

Nederlands 2

Office tools 1

Bedrijf en omgeving

Bedrijf en economie, waaronder ook Office tools 2

Europaproject/China vandaag

Basiskennis Engels (Intercultural Communication wordt in het Engels gedoceerd)

Eindcompetentie

OM_IRM_01.0AOM_IRM_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Intercultural Relations Management:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.1OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.02OM_IRM_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren in internationale context-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.03OM_IRM_02.3 - goederen, diensten klantgericht mondeling of schriftelijk kan presenteren- doordacht kan onderhandelen, argumenteren, overtuigen in een heldere, correcte (ook vreemde) taal-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.05OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.07OM_IRM_02.7 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.08OM_IRM_02.8 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03OM_IRM_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0AOM_IRM_03.A - Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0BOM_IRM_03.B - Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0COM_IRM_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.1OM_IRM_03.1 - op gepaste manier internationale projecten vanuit België of in het buitenland kan ondersteunen/of zelf coördineren met respect voor de interculturele verschillen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.2OM_IRM_03.2 - de (digitale) agenda’s van anderen accuraat en op gepaste manier kan beheren: afspraken kan vastleggen en opvolgen, planning en acties van leidinggevenden kan bewaken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.3OM_IRM_03.3 - op gepaste manier vergaderingen kan organiseren, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04OM_IRM_04 - BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.0AOM_IRM_04.A - Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.0BOM_IRM_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.1OM_IRM_04.1 - het management advies kan geven over interculturele verschillen die bij de implementatie van en communicatie rond internationale projecten een rol spelen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.3OM_IRM_04.3 - eenvoudige leidinggevende taken kan uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.4OM_IRM_04.4 - klantgericht kan handelen en de klantgerichtheid kan bewaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05OM_IRM_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.00AOM_IRM_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.00BOM_IRM_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.03OM_IRM_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.05OM_IRM_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.08OM_IRM_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.09OM_IRM_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.11OM_IRM_05.11 - in een (multicultureel, multidisciplinair) team een constructieve inbreng kan hebben met respect voor de inbreng van de anderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

INTERCULTURELE COMMUNICATIE

De student is in staat om het management op intercultureel vlak advies te geven, volgens een model dat hem door de docent werd aangeleverd en vanuit inzicht in (inter-)persoonlijke, situationele en culturele factoren in interculturele communicatie.

De student is in staat om over zijn/haar eigen cultureel referentiekader te reflecteren en te onderzoeken welke impact dit heeft op het eigen functioneren in groep.

De student toont respect voor interculturele verschillen en (h)erkent de meerwaarde van diversiteit in concrete situaties.



INTERNE COMMUNICATIE

De student is in staat om interne teksten in het Nederlands op te stellen die inhoudelijk de visie, doelstellingen en waarden van de manager ondersteunen, rekening houdend met de vereisten van het bewuste tekstgenre.



NEDERLANDSE TAAL

De student is in staat om interne bedrijfsteksten te formuleren in een professionele, lezersgerichte, zakelijke stijl in een aanvaardbare taal; de fouten die de student maakt, zijn fouten die hij met de nodige aandacht en wat meer opzoekwerk kan vermijden.



GRAFISCHE VORMGEVING

De student is in staat om een eigen huisstijl te creëren en binnen die huisstijl de lay-out en grafische vormgeving van interne documenten te verzorgen zodat ze direct bruikbaar worden voor het management.



BRONNENONDERZOEK, ORGANISATIE EN KWALITEITSBEWAKING

De student is in staat om een grondig bronnenonderzoek te doen ter voorbereiding van een intercultureel adviesrapport.

De student is in staat om in team professioneel te vergaderen, volgens de basisregels van projectmanagement een internationaal project aan te pakken.

De student is een teamlid dat afspraken naleeft, zich voldoende inzet, deadlines haalt.

De student is in staat om te reflecteren op zijn prestaties en relevante conclusies naar de toekomst toe te formuleren.



De vaardigheden en inhoud vereist om deze leerresultaten te halen worden in de contacturen getraind. Tijdens het project moeten de studenten bewijzen dat ze de leerresultaten vrijwel volledig zelfstandig in team kunnen halen.

Inhoud

De module is verdeeld in ongeveer acht weken les met oefeningen en opdrachten per onderdeel en vier weken project. Tijdens de acht weken komt de volgende inhoud aan bod.



Interne communicatie Nederlands - rapporteren (formeel rapport, vorderingsrapport, memo) - het communicatieplan - schrijven in het algemeen (schrijfproces, briefing, media) - vergaderen (vergadertechnieken, opbouw vergadering, notuleren, vergaderverslagen) - interviewtechnieken - het personeelsblad en journalistieke artikels - e-mail en nettiquette, verzoekbrief - introductie van nieuwe medewerkers.



Internetatelier - een zoekstrategie ontwikkelen, exploratief zoeken en zoektermen opstellen - zoekmachines: wat zijn ze, hoe werken ze, wat is het verschil tussen een zoekmachine en een directory, wat maakt een zoekmachine uniek en de belangrijkste zoekmachine vergelijkend beoordelen - bronnen evalueren aan de hand van de criteria auteur, uitgever, actualiteit, doelgroep en bronnenvermelding.



Grafische computervaardigheden
-Word Concept Arma Lease: ontwerpen en aanpassen van een "serviceboekje". Werken met lange documenten, verbeteringen aanbrengen, tekst- en tekenopmaak, aanpassen van titels (opmaakprofielen), werken in outlineview, pagina-eindes aanbrengen, krantenstijlen, secties, werken met figuren/tekenen in Word, paginanummering, kruisverwijzing, Kop- en voetteksten, voet- en eindnoten, inhoudsopgave, index. + extra toepassing -Grafische technieken inleiding: lay-outlijnen, contrast, grootte, dikte, letterfamilies, vorm, richting, kleur, herhaling, structuur pagina-opmaak: bladspiegel, zetspiegel, kolommenzetspiegel, algemene regels voor opmaak basisbegrippen huisstijl -Kleurenleer definitie van kleur, kleurencirkel, kleurcontrasten, cmyk en rgb, kleurenbetekenis binnen design, basisbegrippen -Publisher Basisbegrippen, wizardgebruik, tekstopmaak, afdrukken, werken met objecten, werken met hulpgereedschappen, lay-out, frames, Word-art, kleurenschema's en achtergronden, opmaakprofielen, sjablonen.



Intercultural Communication Dagelijkse omgang met collega’s, klanten, managers, ouders, leerlingen uit andere culturen kan boeiend zijn, maar daarom niet altijd zo evident. Inzicht krijgen in de verschillen die andere culturen met zich meebrengen en de meerwaarde hiervan positief weten te hanteren, is zonder meer een vereiste om de interculturele samenwerking en communicatie optimaal te laten verlopen. Dit deel van een opleidingsonderdeel brengt de nodige inzichten, vaardigheden en praktische handvaten om effectief om te gaan met diversiteit in je toekomstige werksituatie, maar ook in je dagelijkse omgaan met anderen. Om dat te kunnen bereiken, wordt van de studenten verwacht dat ze met elkaar in interactie treden en eigen ervaringen inbrengen. Volgende deelgebieden komen aan bod: - het eigen interculturele referentiekader; - modellen en concepten van cultuur en interculturele communicatie; - concrete toepassingen en cases.



Project
Deze thema’s worden opnieuw geoefend en geëvalueerd in een vakoverschrijdend project. De student maakt dan deel uit van de interne communicatieafdeling van een multinational en krijgt bedrijfsrealistische opdrachten. Hij verzorgt de interne communicatie rond het onthaal van een nieuwe medewerker uit het buitenland (westers of oosters land afhankelijk van het traject).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Intercultural communication

Handboeken

  • When cultures collide, leading across cultures

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Projectopdrachten project 1

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Microsoft Publisher 2007
  • Zakelijke communicatie: schriftelijk

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie




Intercultural communication
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
Projectopdrachten project 1
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio100%