Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Spaans 3


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_3046
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rouneau Inge

Onderwijstaal

  • Spaans

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Spaans 2



Begrijpen-luisteren A1

Begrijpen-lezen A1

Spreken-productie A1

Spreken-Interactie A1

Schrijven A1

Eindcompetentie

OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.01OM_IRM_02.1 - interne en externe contacten in internationale context kan leggen en onderhouden, zowel van zichzelf als van de leidinggevende met respect voor de interculturele verschillen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.02OM_IRM_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren in internationale context-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.03OM_IRM_02.3 - goederen, diensten klantgericht mondeling of schriftelijk kan presenteren- doordacht kan onderhandelen, argumenteren, overtuigen in een heldere, correcte (ook vreemde) taal-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De student behelpt zich in een Spaanstalige omgeving. De student begrijpt korte eenvoudige teksten en haalt er de belangrijke informatie uit. De student begrijpt vertrouwde woorden en basiszinnen die hemzelf en zijn directe concrete omgeving betreffen. Hij begrijpt de belangrijkste punten in korte, duidelijke en eenvoudige boodschappen en aankondigingen. De student formuleert eenvoudige vragen en antwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen. De student beschrijft zichzelf, zijn voorkeuren, zijn directe omgeving en mensen die hij kent. Hij geeft zijn mening over eenvoudige onderwerpen. Hij communiceert over wat er in het verleden gebeurd is en gebruikt hiervoor de correcte tijden. Hij schrijft een eenvoudige Spaanse tekst. Hiervoor maakt hij gebruik van de geziene woordenschat en grammatica.  Hij is leergierig en staat open voor andere culturen. Hij werkt zelfstandig, geeft blijk van doorzettingsvermogen en heeft oog voor detail. De student is kritisch, ook voor zichzelf.

European level scale:

Begrijpen-luisteren A1

Begrijpen-lezen A2

Spreken-productie A1

Spreken-Interactie A1

Schrijven A2

Inhoud

De onderwerpen die aan bod komen zijn de volgende: - karakter en gemoedstoestand beschrijven - voorkeur uitdrukken - sporten - oorzaken uitdrukken - mening geven - beroepskenmerken - levensloop beschrijven - praten over het verleden - informatie vragen - het CV - het sollicitatiegesprek - kleding, kleuren en materialen - gevoel en smaak uitdrukken - kopen in een winkel - de klacht - reizen - uitdrukken dat je (niet) akkoord bent - praten over vaardigheden - diploma's en beroepen



Qua cultuur komen volgende onderwerpen aan bod: - koosnamen - complimenten en geijkte formuleringen - Don Quijote - schilderkunst - verschillende levensstadia - stopwoorden - Argentinië, Spanje en Mexico - flamenco - bescheidenheid - vriendelijkheid - dresscode in Spanje - ontwerpers - mode - interculturele communicatie - gebaren - formele communicatie - toerisme in Spanje - beeldhouwkunst



Volgende grammaticale items worden behandeld: - ser en estar met adjectieven - geslacht van substantieven - redengevende zinnen - de pretérito indefinido - tijdsaanduidingen - betrekkelijke bijzinnen - de persoonlijke voornaamwoorden LV en MV - de pretérito perfecto- comparatief en superlatief - onregelmatige werkwoorden - bezittelijke voornaamwoorden

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • 'Grammatica in gebruik Spaans', leer- en oefenboek
  • Beknopte thematische woordenschat Spaans
  • Pasaporte Nivel 2(A2), libro del alumno + CD audio

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De kennis van de woordenschat wordt regelmatig aangekondigd getest. Studenten die op het totaal van alle testen een gemiddelde van minimum 12/20 halen, kunnen op hun vraag ontslagen worden van een overeenkomstige vraag op het examen.
De student maakt hierover afspraken met de docent.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%