Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Project 2 marketing en eventorganisatie


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4660
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Jonckheere Theophile
  • Lauryssen Godelieve
  • Van Den Bossche Inge

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Oefensessie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Verworven kennis, vaardigheden en attitudes van de modules van het eerste jaar Office Management en van de eerste module van het tweede jaar Management Assistant.

Eindcompetentie

OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.4OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.5OM_MA_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.01OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.06OM_MA_02.6 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.07OM_MA_02.7 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.09OM_MA_02.9 - interne en externe contacten, zowel van zichzelf als van de leidinggevende kan onderhouden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.11OM_MA_02.11 - beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen kan communiceren zowel aan specialisten als aan leken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03"OM_MA_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0AOM_MA_03.A - Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.2OM_MA_03.2 - de (digitale) agenda’s van anderen accuraat en op gepaste manier kan beheren: afspraken kan vastleggen en opvolgen, planning en acties van leidinggevenden kan bewaken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.3OM_MA_03.3 - op gepaste manier vergaderingen kan organiseren, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.4OM_MA_03.4 - op gepaste manier met een vooraf bepaald budget een project (een zakenbijeenkomst, een zakenreis, een congres/conferentie, een evenement) logistiek kan ondersteunen, voorbereiden of zelf organiseren.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.0AOM_MA_04.A - Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.2OM_MA_04.2 - het hem toebedeelde budget (secretariaatsbudget, budget voor organisatie evenement …) goed kan beheren: uitgaven controleren en nodige documenten, facturen correct afhandelen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.3OM_MA_04.3 - eenvoudige leidinggevende taken kan uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.4OM_MA_04.4 - klantgericht kan handelen en de klantgerichtheid kan bewaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.05OM_MA_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.08OM_MA_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.09OM_MA_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

- De student verzamelt informatie nodig voor de inhoud van de communicatiemiddelen, selecteert essentiële informatie en verwerkt deze.

- De student kent de verschillende fases van hoe een zakelijk evenement moet worden georganiseerd: de opstart en kaderstelling, de aanzet tot invulling van het programma, programmakeuze en definitieve invulling, de uitvoering, de afwikkeling en evaluatie.

- De student formuleert de doelstelling van een evenement en analyseert de doelgroep.

- De student kent de werking van eventbureaus.

- De student kent de definitie, de doelstelling en functie van event- en projectmanagement.

- De student stelt marktinformatie op een overzichtelijke en begrijpbare manier voor zodat deze doel- en doelgroepgericht is.

- De student maakt een verkoopargumentarium op.

De inhoud en werkwijze worden in beperkte mate mee bepaald door de docent.



2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

- De student voert externe gesprekken en wordt hierbij in beperkte mate begeleid tijdens het project en vooraf gestuurd door de docent met expliciete instructies.

- De student voert zakelijke gesprekken, voert telefoongesprekken met externen, neemt een interview af van een professional, houdt een verkoopspresentatie.

- De student stelt interne en externe bedrijfsteksten op en wordt in beperkte mate begeleid tijdens het project en vooraf gestuurd door de docent met expliciete instructies. Hij schrijft wervende brieven (direct mailing) en e-mails, rapporten voor interne doelgroepen, maakt een verkoopsbrochure en -presentatie in PP aan.

- De student neemt constructief deel aan vergaderingen zonder sturing of begeleiding.

- De student bereidt de vergadering voor, notuleert tijdens de vergadering, maakt een verslag op en dit zonder sturing of begeleiding.

- De student presenteert zonder spreekschema voor het management. De hoofdlijnen van de inhoud worden vastgelegd door de docent. De student krijgt instructies over het doelgroepgericht brengen van presentaties.



3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.

- De student kent en gebruikt MS project als tool om projecten te plannen, beheren en analyseren: werken met taken en taakniveaus, werken met resources, aanpassen van kalenders, planning aanpassen, voortgang volgen, beheren van kosten en analyseren van rapporten.

- De student plant het werk van dit project, in beperkte mate begeleid: de docenten stellen enkel deadlines op en vragen mondeling naar de vorderingen.

- De student gaat adequaat om met stress.



4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.

- De student kent de definitie, de doelstelling en functie van event- en projectmanagement.

- De student kent de basisbeginselen van een marktgerichte benadering door een onderneming naar haar klanten toe: wat is marketing, klantengedrag, en welke zijn de marketingmix-elementen en hun rol.



5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

- De student werkt accuraat: hij communiceert in alle mondelinge en schriftelijke genres duidelijk, correct (spelling, stijl, woordenschat), aantrekkelijk, gestructureerd en gepast mét doel en doelgroep voor ogen en hij bewaakt dit voortdurend. De genres waarbij hij dit doet zijn complexer dan in de vorige modules.

- De student werkt in team en heeft een constructieve inbreng in dat team, de docent stuurt het teamwerk enkel bij in geval van problemen.

- De student werkt vrij zelfstandig. Hij moet vrij zelfstandig een taak aanvatten, afwerken en erover rapporteren. -- De student verzamelt relevant leermateriaal a.h.v. een notitieboek, selecteert de meest relevante leerervaringen en bespreekt ze in een eindrapport waarvan taal en layout professioneel in orde zijn. De inhoudelijke invulling van het rapport wordt nog begeleid.

- De student verwerft inzicht in het belang van het ontwikkelen van een ethisch beleid bij internationaal ondernemen, in het licht van internationale maatschappelijke veranderingen als gevolg van ontwikkelingen op het gebied van technologie, economie, media en milieu. 

- De student hanteert een klantgerichte, vlotte communicatie.

- De student staat open voor vragen van klanten met andere woorden is hulpvaardig. - De student bezit accuratesse in de verwerking en presentatie van verkoopcijfers en marktinformatie.

Inhoud

Lesweek 8/9 - 12

Tijdens de projectweken vanaf lesweek 8 of 9 tot en met lesweek 12 maken de studenten deel uit van de salesafdeling van een fictief bedrijf en dit als management assistant. De studenten krijgen in groep de opdracht om de lancering van een nieuw product van MeuBel (kamer naar keuze) helemaal uit te werken. Deze lancering omvat het uitwerken van promotie- en verkoopmateriaal (verkoopsbrochure, PPT-presentatie, direct mailing) én de organisatie van een lanceerevent voor klanten en distributeurs. De studenten maken hiervoor een eventplan en gebruiken MS Project als tool om het evenement te plannen. Ze verzorgen bovendien de externe communicatie rond dit event. Ze maken uitnodigingen voor de gasten en lichten klanten en distributeurs in. Daarnaast houden ze ook bedrijfsintern de verkoopploeg op de hoogte en hiervoor maken ze een Powerpointpresentatie aan mét verkoopargumenten. Telkens laten ze hun voorstellen goedkeuren door de marketing manager en event manager en communication manager. Dit gebeurt schriftelijk via een eventplan (=paper) en mondeling via een tussentijdse briefing en een eindpresentatie.



Om dit project tot een goed einde te brengen, krijgt de student gedurende de eerste acht lesweken van het tweede semester volgende input van de deelnemende vakken: 



Sales en Marketing: Marketing 1. Wat is marketing? 2. Marketingplanning en strategie. 3. Consumentengedrag 4. Marktsegmentatie en doelgroepenkeuze 5. Productbeleid 6. Marketingcommunicatie 7. Prijsbeleid 8. Distributie Verkoop deel 1 - de verkoopfunctie - geschiedenis en plaats in de onderneming. De verkoopafdeling, organisatie & verkoopfunctionarissen deel 2 - de verkoopargumentatie + het sellogram hoe een goed verkoopverhaal opbouwen + oefening



Project -en eventmanagement: Basisprincipes van project -en eventmanagement: wat is een event of project, soorten projecten, samenstelling en verantwoordelijkheden van een projectteam. Alle fases en onderdelen waarmee men bij de vormgeving en realisatie van zakelijke evenementen te maken heeft. Projectmatig denken toepassen bij de organisatie van zakelijke evenementen: faseren, doelstelling en doelgroep formuleren, taken plannen, werken met resources en budgetten. Microsoft project als tool om projecten te plannen, beheren en analyseren.



Externe Communicatie Nederlands: Volgende onderwerpen en opdrachten komen aan bod: 1. Rapporteren : zakelijk rapport schrijven (oefeningen en interne memo: eventplan) 2. Interview medewerker marketing/salesafdeling: vragenlijst opstellen en interview met commerciële professional 3. Presentatie met Powerpoint van resultaten interview 4. Verkoopsbrochure : in een commerciële, wervende schrijfstijl en met een doordachte opbouw. Inhoud: voorstelling nieuwe kamer van fictief bedrijf Meubel (bv. keuken, kinderkamer, salon...) met toepassing verkoopargumenten en benadrukken van voordelen voor geïnteresseerde klanten 5. Vorderingsrapporten en vergaderverslagen opstellen 6. Uitnodigingen opstellen voor gasten van het event 7. Verkoopspresentatie 8. Gesprekstechnieken: zakelijke gesprekken voeren en tussentijdse debriefing van groepsresultaten voor voltallig docententeam9. Verkoopbrief met antwoordkaart en envelop opstellen als direct mailing 10. E-mail en telefoneren in de praktijk 11. Offertes verzamelen en analyseren 12. Uitspraakoefeningen (optioneel)



Het handboek van K. Knispel 'Zakelijke Communicatie. Schriftelijk' blijft in gebruik (zie Nederlands 1 en 2).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Inleiding tot marketing en sales

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Projectopdrachten project 2

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Zakelijke communicatie: schriftelijk

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Om te slagen voor het project als geheel moet de student minstens 8 op 20 behalen voor elk van de deelopleidingsonderdelen.

Inleiding tot marketing en sales
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Projectopdrachten project 2
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100% Mondelinge verdediging van opdrachten
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Mondelinge verdediging van opdrachten