Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Office cases 2 in de verkoopsomgeving


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_3023
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Den Bossche Inge

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Office cases 1 in de personeelsomgeving uit eerste semester van zelfde programmajaar.

Eindcompetentie

OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.4OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.5OM_MA_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_04.4OM_MA_04.4 - klantgericht kan handelen en de klantgerichtheid kan bewaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.05OM_MA_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student verzamelt productgegevens op het internet, selecteert hieruit de essentiële informatie en verwerkt deze vervolgens tot een handige productcatalogus bruikbaar door de verkopers tijdens een verkoopsgesprek.
2. De student bepaalt zelfstandig welke gegevens noodzakelijk zijn om de interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen en werkt hiervoor de nodige bestanden uit zoals bijvoorbeeld een productdatabestand in excel. Vervolgens is de student in staat om, ter ondersteuning van de verkoopsafdeling, zelfstandig, snel en efficiënt opzoekingswerk te verrichten in het ontworpen databestand.
3. De student kent de meest voorkomende fouten die gemaakt worden in een databestand en past een bestaand databestand aan volgens de regels van normalisatie.
4. De student ontwerpt onder begeleiding een verkoopsdatabank in access en ontwikkelt zelfstandig rapporten ter ondersteuning van het beleid. Hij gebruikt hiervoor verschillende nuttige functies van word, excel en access.
5. De student beheert de verwerkte informatie zodat deze snel en efffciënt kan worden gebruikt ter ondersteuning van de verkoop. De student gebruikt gepaste software waaronder word, excel en access.

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
1. De student bespreekt en argumenteert, na een grondige zelfstandige analyse van een verkregen opdracht, oplossingen voor het gestelde probleem. Deze bespreking gebeurt voornamelijk in klasverband.
2. De student maakt op een correcte manier rapporten aan met nauwkeurige naleving van de huisstijl van een firma.
3. De student werkt zelfstandig documenten voor externe correspondentie uit waarbij hij voornamelijk aandacht besteedt aan de commerciële inhoud en huisstijl.

3.B. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
1. De student automatiseert de verkoopsadministratie door gebruik te maken van gespecialiseerde functies in Word, Excel en Access.
2. De student analyseert bij elke beroepsspecifieke probleemsituatie vooreerst de stappen die hij moet ondernemen om de opdracht tot een goed einde te brengen. Na een klassikale bespreking en verantwoording werkt de student vervolgens zo zelfstandig mogelijk de opdracht uit.

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
1. Door het aanbieden van bedrijfsgerichte cases binnen een verkoopsdienst van een bedrijf leert de student bedrijfsgericht te denken en te redeneren.
2. De student redeneert vanuit inzicht actief mee bij de uitwerking van opdrachten en geeft advies betreffende informatieverwerking en –beheer evenals de organisatie van de verkoopsadministratie.
3. De student analyseert zelfstandig cijfermateriaal uit een bestaande verkoopsdatabank en komt tot conclusies en advies betreffende klanten, producten en verkopers. Hij verwoordt deze conclusies en adviesen in een overzichtelijk rapport.
4. De student denkt en handelt klantgericht t.o.v. de externe klanten alsook het personeel binnen het bedrijf.

5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student bouwt ivm verschillende beroepsspecifieke cases uit het domein ‘Externe communicatie' een kwaliteitsvolle redenering op en lost deze op met creativiteit en flexibiliteit waarbij hij correctheid en volledigheid nastreeft.
2. De student werkt op een efficiënte en geïntegreerde manier met de MS-Office-pakketten Word, Excel en Access. De student verantwoordt de keuze van het gebruikte pakket en wordt zich bewust van het belang en het nut van deze software binnen de beroepscontext.
3. De student neemt steeds een kritische houding aan bij de keuze van het toepassingspakket voor het oplossen van een opdracht waarbij de functionaliteiten van elk pakket worden afgewogen om de opdracht zo efficiënt mogelijk uit te werken.


Inhoud

Werkzaam op een salesafdeling zullen verschillende realistische opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht.
Enkele voorbeelden:
- Ontwikkelen van een productdatabestand
- Updaten van een klantendatabestand
- Uitwerken van een direct mail (standaardbrieven)
- Ontwikkelen van een verkoopsdatabank
- Maken van een salesrapport

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%