Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Frans 4 externe communicatie
Bachelor in het officemanagement |
2010-11 |
nvt |
OM_3022 |
6 |
180 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Practicum
- Studiereis/excursie
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Frans 3.
Begrijpen - Luisteren B1-B2
Begrijpen - Lezen B1-B2
Spreken - Productie B1
Spreken - Interactie B1
Schrijven B1-B2
Eindcompetentie
OM_MA_01.0A | OM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.00A | OM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00A | OM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student consulteert betrouwbare, relevante bronnen in het Frans en verzamelt informatie om een degelijk gestructureerde presentatie te houden. De student houdt een semi-professionele presentatie, houdt rekening met zijn doelpubliek, straalt zelfvertrouwen uit en antwoordt spontaan op vragen.
De student handelt complexere externe communicatietaken van het latere beroepsleven mondeling en schriftelijk af. Hij voert allerhande telefoongesprekken op een professionele, empathische en probleemoplossende manier. Hij handelt klantgericht (prospectie, klachtenformulering en –afhandeling, herinnering en aanmaning) en pro-actief. Hij maakt onderscheid tussen verschillende taalregisters. De student leest langere, complexere teksten en interpreteert welke informatie essentieel is.
De student besteedt extra aandacht aan interferentiefouten. De student is zich bewust van zijn eigen sterktes en zwaktes wat betreft het Frans en neemt initiatief om de leemtes in zijn eigen taalgebruik op te vullen door extra oefeningen te maken, te lezen, te luisteren of contacten te zoeken met anderstaligen.
Begrijpen - Luisteren B2
Begrijpen - Lezen B2-C1
Spreken - Productie B1-B2
Spreken - Interactie B1-B2
Schrijven B1-B2
Inhoud
Klasgroep:
- redigeren van verschillende externe communicatievormen (klachtenbehandeling, …)
- externe bedrijfscommunicatie: publiciteit, logo's, …: teksten met vooral mondelinge oefeningen
- professioneel communiceren in een gevarieerde reeks taalhandelingen
Zelfstudie:
- interferenties NL/FR: Vous dites?!: syntaxe: theorie (p. 96-135)
Talenpracticum:
- klantgerichte telefooncommunicatie (o.a. formuleren van klachten en antwoorden daarop)
Workshop:
- extra (hulp bij) schriftelijke en mondelinge oefeningen
- verbetering van oefeningen op interferenties NL/FR: Vous dites?!: syntaxe (niveau moyen (A): p. 66-100)
Studiereis:
- de studenten organiseren deels hun eigen reis naar een gebied in Frankrijk. Ze doen de reis in de loop van het tweede semester samen met de studenten van 2IRM.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Comme Convenu ! Cours de communication française
- COMtel
- Grammaire de Base
- Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004
- Vous dites?! Exercices
- Vous dites?! Répertoire d'erreurs courantes en français chez les néerlandophones
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 50% | Waarvan 30% schriftelijk en mondeling tijdens de les en 20% in het talenpracticum. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |