Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Public Relations en voorlichting
Bachelor in het officemanagement |
2010-11 |
nvt |
OM_3672 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
OM_IRM_01.2 | OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_04.1 | OM_IRM_04.1 - het management advies kan geven over interculturele verschillen die bij de implementatie van en communicatie rond internationale projecten een rol spelen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_05.02 | OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_05.06 | OM_IRM_05.6 - kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_IRM_05.10 | OM_IRM_05.10 - een bijdrage kan leveren tot de kwaliteit van relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk kan inleven in de anderen en van daaruit klantgericht kan denken en handelen. Hij kan goed inschatten welke informatie aan wie doorgegeven kan worden- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Als communicator kan de student die belangrijkste publieksgroepen van de organisatie bepalen en zorgt de student ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doel- of publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt hij / zij voor opvolging indien nodig. Daarvoor beheerst hij / zij de vakspecifieke basisterminologie van PR & Voorlichting.
Als beleidsadviseur begrijpt de student de visie en managementstrategie, vat hij / zij de draagwijdte ervan zodat hij /zij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. De student schat de maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf. Hij / zij verleent, op basis van zijn /haar kennis en inzicht in PR & Voorlichtingstechnieken, een adequaat advies binnen de PRcontext en -strategie van de organisatie. Dit wil zeggen dat hij / zij het management advies geeft over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie.
Als kwaliteitsbewaker schat de student het belang van geïntegreerde communicatie in, en verdedigt en bewaakt hij / zij de kwaliteit ervan constant, en dit voor zowel zowel voor public relations-, voorlichtings- als evenementcampagnes
De student kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid (extern PR of communicatiebureau) om de gewenste kwaliteit te halen;
Als kwaliteitsbewaker kan de student tevens een bijdrage kan leveren tot de kwaliteit van relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk kan inleven in de anderen en van daaruit klantgericht kan denken en handelen. Hij kan goed inschatten welke informatie aan wie doorgegeven kan worden;
Inhoud
Theoretsche cursus aangevuld met recente praktijkcases
Hfst 1: Wat verstaat men onder: PR - publieksgroepen - relatie met marketing-communicatie - marketing PR - corporate communication – missie – huisstijl - corporate advertising – imago, corporate image, corporate identity en identiteit
Hfst 2: Communicatievormen: informatie, voorlichting, reclame en propaganda
Hfst 3: Interne PR en Interne communicatie en het uitbesteden van PR aan extern bureau
Hfst 4: Externe PR: Persrelaties - Community relations: omwonendencommunicatie, sponsoring, community involvement - Milieucommunicatie - Crisiscommunicatie - Financiële communicatie - Politieke PR: Lobbying en Public Affairs – Arbeidsmarktcommunicatie, Commerciële PR
Hfst 5: Overheidscommunicatie
Hfst 6: Evenementen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Schriftelijk examen 100%
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Schriftelijk examen 100%
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |