Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Office cases 1 in de personeelsomgeving


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4344
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Den Bossche Inge

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Office tools 1 infoverwerving en –verwerking
Office tools 2 dataverwerking en presentaties


Eindcompetentie

OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.4OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.5OM_MA_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.05OM_MA_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student bepaalt zelfstandig welke gegevens noodzakelijk zijn om interne bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen en werkt hiervoor de nodige documenten uit.
2. De student analyseert en structureert verkregen cijfermateriaal uit de boekhoudafdeling tot bedrijfsinformatie voor het personeel. De student verwerkt deze tot een afgewerkt document in de gepaste huisstijl.
3. De student heeft oog voor de geheimhouding van personeelsinformatie en beveiligt, indien noodzakelijk, de digitale informatie.
4. De student beseft hoe belangrijk de juistheid van informatie is voor een personeelsdienst en handelt deze correct af.
5. De student verwerkt zelfstandig de gegevens in databanken tot onmiddellijk bruikbare informatie met behulp van de juiste tools in Access.
6. De student ontwikkelt een routine bij het up-to-date houden en raadplegen van databankbestanden in Access.

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
1. De student bespreekt en argumenteert, na een grondige zelfstandige analyse van een verkregen opdracht, oplossingen voor het gestelde probleem. Deze bespreking gebeurt voornamelijk in klasverband.
2. De student corrigeert bestaande lange documenten en past ze aan door gebruik te maken van geavanceerde functies in Word.
3. De student maakt op een correcte manier formulieren, rapporten, ... aan met nauwkeurige naleving van de huisstijl van een firma.

3.B. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
1. De student automatiseert de personeelsadministratie door gebruik te maken van gespecialiseerde functies in Word en Excel en Access.
2. De student analyseert bij elke beroepsspecifieke probleemsituatie vooreerst de stappen die hij moet ondernemen om de opdracht tot een goed einde te brengen. Na een klassikale bespreking en verantwoording werkt de student vervolgens zo zelfstandig mogelijk de opdracht uit.
3. De student gebruikt bij het opstellen van brieven en formulieren nuttige geavanceerde functies in Word.

4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
1. Door het aanbieden van bedrijfsgerichte cases binnen een personeelsdienst van een bedrijf leert de student bedrijfsgericht te denken en te redeneren.
2. De student redeneert vanuit inzicht actief mee bij de uitwerking van opdrachten en geeft advies betreffende informatieverwerking en –beheer evenals de organisatie van de personeelsadministratie.
3. De student denkt en handelt klantgericht, ook naar het personeel binnen het bedrijf.

5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student bouwt ivm verschillende beroepsspecifieke cases uit het domein 'Interne communicatie' een kwaliteitsvolle redenering op en lost deze op met creativiteit en flexibiliteit waarbij hij correctheid en volledigheid nastreeft.
2. De student werkt op een efficiënte en geïntegreerde manier met de MS-Office-pakketten Word en Excel. De student verantwoordt de keuze van het gebruikte pakket en wordt zich bewust van het belang en het nut van deze software binnen de beroepscontext.
3. De student neemt steeds een kritische houding aan bij de keuze van het toepassingspakket voor het oplossen van een opdracht waarbij de functionaliteiten van elk pakket worden afgewogen om zo de opdracht zo efficiënt mogelijk uit te werken.
4. De student werkt op een efficiënte manier met MS Access en aanvaardt dat systematische zelfstudie in het kader van latere professionele activiviteiten een noodzakelijke manier van werken is.


Inhoud

Integratie MS Office in cases: Werkzaam op een personeelsdienst zullen verschillende realistische opdrachten tot een goed einde moeten worden gebracht. Enkele voorbeelden: - Uitwerken van een personeelsbrochure - Updaten van opleidingscursus - Informatieverwerking op een personeelsdienst - Automatisatie van het personeelswerk

MS Access: Tijdens deze cursus zal de student het nut en toepassingsgebied van Access doorgronden. Enkele topics: - een inleiding tot relationele databanken - een relationele databank opstellen - een databank raadplegen: query's - Formulieren - Rapporten

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Integratie MS Office in cases

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
MS Access
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
  • Evaluatie

    MS Access
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%
    Integratie MS Office in cases
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%