Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Frans 3 interne communicatie
Bachelor in het officemanagement |
2010-11 |
nvt |
OM_3009 |
6 |
180 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Legrand Ann
- Michiels Martine
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Practicum
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetenties van opleidingsonderdeel Frans 2 uit het voorgaande programmajaar.
Eindcompetentie
OM_MA_02.00A | OM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00A | OM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- De student breidt deels zelfstandig, deels klassikaal zijn basis- en zakelijke woordenschat uit en past deze toe in oefeningen, vertaalzinnen, geschreven documenten en mondelinge oefeningen (zoals telefoneren, converseren).
De student corrigeert typische fouten voor Nederlandstaligen.
De student maakt zich de syntaxis van de Franse taal eigen, begrijpt de grammaticale schema’s en past de theorie toe.
De student stelt correcte interne correspondentie op.
De student springt handig om met cijfermateriaal.
De student begrijpt telefonische gesprekken, ook met complexe cijfergegevens, en vult telefoonfiches correct in.
- De student werkt accuraat en zelfkritisch, stuurt zichzelf bij waar nodig, besteedt extra aandacht aan lexicale interferentiefouten en streeft foutloosheid na.
Begrijpen - Luisteren B1-B2
Begrijpen - Lezen B1-B2
Spreken - Productie B1
Spreken - Interactie B1
Schrijven B1-B2
Inhoud
Klasgroep:
- grammatica: syntaxis
- redigeren van verschillende interne communicatievormen
- project studiereis Frankrijk: de studenten organiseren deels hun eigen reis naar een gebied in Frankrijk.
Ze doen de reis in de loop van het tweede semester samen met de studenten van 2IRM.
Zelfstudie:
- woordenschat: Vocabulaire 2000 (hoofdstukken 21-38)
- interferenties NL/FR: Vous dites?!: lexique: theorie (p.8-94)
Talenpracticum:
- cijfers, grafieken, telefoneren en memo’s opstellen
Workshop:
- verbetering van oefeningen op interferenties NL/FR: Vous dites?!: lexique (p.10-64)
- extra (hulp bij) schriftelijke oefeningen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Comme Convenu ! Cours de communication française
- COMtel
- Grammaire de Base
- Vocabulaire 2000
- Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004
- Vous dites?! Exercices
- Vous dites?! Répertoire d'erreurs courantes en français chez les néerlandophones
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 30% | Waarvan 15% tijdens de les en 15% in het talenpracticum. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | |