Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Bedrijf en economie met Office tools 2


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4678
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Huylebroeck Ingrid
  • Onkelinx Christine
  • Mertens Ann

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Voor Office Tools 2

Verworven competenties vanuit office tools 1 infoverwerving en -verwerking (semester 1, 1IRM).



Voor economie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

OM_IRM_01OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.0AOM_IRM_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Intercultural Relations Management:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.1OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.4OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.5OM_IRM_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03OM_IRM_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0COM_IRM_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.0BOM_IRM_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05OM_IRM_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.00AOM_IRM_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.01OM_IRM_05.1 - de kwaliteitszorg integraal kan toepassen: hij kan de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen sturen, controleren, bijsturen en zelf tot nieuwe inzichten en procedures komen (PDCA). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.02OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.03OM_IRM_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.04OM_IRM_05.4 - nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.05OM_IRM_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.07OM_IRM_05.7 - goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.08OM_IRM_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.09OM_IRM_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Eindcompetenties voor Office Tools 2



1. De student kent de basisconcepten van een spreadsheet (rekenblad) en stelt een rekenblad op met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat. De student voert eenvoudige bewerkingen met formules en functies uit, importeert objecten en maakt schema's, grafieken en diagrammen.



2. De student werkt zelfstandig een praktijkgerichte slideshow met diagrammen en grafieken en de nodige dia-overgangen/effecten foutloos binnen een opgelegde tijd af en houdt rekening met een verzorgde professionele lay-out. De student integreert of past zelfstandig de kennis en de kunde van de reeds verworven MS Office-pakketten toe.



3. De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.



4. De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.



5. De student beoordeelt begeleid zelfstandig het gevonden resultaat van het internet naar kwaliteit, gaat kritisch om met verschillende informatiebronnen. De student controleert kritisch onder begeleiding zijn eigen eindresultaat gemaakt met een voor hem gekend softwarepakket en voert eventueel de nodige aanpassingen door.





Eindcompetenties voor economie



Een student begrijpt de economische basisbegrippen en analyseert en interpreteert verkregen cijfermateriaal om te komen tot een kwaliteitsvol advies betreffende de prijszetting van een product, het vereist productievolume bij winstmaximalisatie/break-even, de budgetverdeling over kostenplaatsen, ... De student begrijpt de kostenstructuur van een onderneming en plaatst strategische beslissingen omtrent de stopzetting van productie, prijsverhoging of –verlagingen,... binnen deze context. De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op betreffende de invloed van aanbod en vraag op de prijs van een product. De student plaatst een door de docent aangeboden actueel economische artikel te plaatsen binnen de context van de cursus, interpreteert deze en geeft deze mogelijk grafisch weer.

Inhoud

Inhoud voor Office Tools 2

MS Excel 2007:

Praktische kennis en kunde: Gegevens invoeren, selecteren, kopiëren, verplaatsen, werkbladen opslaan en opvragen, berekeningen met formules, eenvoudige functies, help- en zoekfunctie, absolute en relatieve adressering, formattering cellen, kolommen, rijen en cellen manipuleren, vulgreep, werkbladen, grafieken en tekstkaders, afdrukmogelijkheden, voorwaardelijke opmaak, gevorderde functies, werken met meerdere werkbladen en werkboeken.



MS Powerpoint 2007: Grondige uitdieping van de powerpointmogelijkheden d.m.v. transfert vanuit de andere Officepakketten. Typografische aanwijzingen bij het maken van presentaties. Modellen, Sjablonen, Kop- en voetteksten, Kleurenschema's, Diabeheer, Cijfergevens visueel voorstellen in grafieken en tabellen, Smart-Arts maken en wijzigen, Objecten koppelen, Actie-instellingen en hyperlinks, Opbouw en overgangseffecten, Slide show, Afdrukbeheer





Inhoud voor economie

Het is van primordiaal belang om kennis te hebben over de manier waarop bedrijven functioneren, hoe ze gestructureerd zijn, hoe de communicatie verloopt,... Deze wordt namelijk de werkomgeving waar elke student in de toekomst zijn plaats zal innemen. Om een globale bedrijfskennis en -inzicht te kunnen aanbieden, hebben we er voor gekozen om ‘een bedrijf’ vanuit verschillende invalshoeken te benaderen die elk met hun complementaire inhoud het beeld van ‘een bedrijf’ vervolledigen. In het deel 'Bedrijf en Economie' wensen we een inzicht te verschaffen in de kostenstructuur van een bedrijf en de student te voorzien van de noodzakelijke economische terminologie.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Bedrijf en economie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
Office tools 2

Handboeken

  • MS Excel 2007
  • MS PowerPoint 2007 - vernieuwde editie 2010

Evaluatie

Evaluatie voor Office tools 2

Elk examen wordt afgelegd in de Engelstalige versie (2007) en is een openboekexamen.



Eerste examenkans Tweede examenperiode (juni)

Schriftelijk examen met computer MS Excel 70% en MS Powerpoint 30%

Tweede examenkans

Derde examenperiode (augustus)

Schriftelijk examen met computer MS Excel 70% en MS Powerpoint 30%

Bedrijf en economie
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Office tools 2
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%