Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Frans 2 interculturele communicatie


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_3004
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Opsomer Suzanne
  • Michiels Martine

Onderwijstaal

  • Frans

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum
  • Zelfstudie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties van Frans 1 Algemene Communicatie

Begrijpen - luisteren A2/B1

Begrijpen - lezen A2/B1

Spreken - productie A1/A2

Spreken - interactie A1/A2

Schrijven A1/A2

Eindcompetentie

OM_IRM_01OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.0AOM_IRM_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Intercultural Relations Management:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02OM_IRM_02 - BEROEPSROL: COMMUNICATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.01OM_IRM_02.1 - interne en externe contacten in internationale context kan leggen en onderhouden, zowel van zichzelf als van de leidinggevende met respect voor de interculturele verschillen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.02OM_IRM_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren in internationale context-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.05OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.06OM_IRM_02.6 - courante, interne en externe bedrijfsteksten correct kan vertalen van het Engels/Frans in het Nederlands of omgekeerd, met respect voor de stilistische en idiomatische eigenheden van de specifieke taal-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0COM_IRM_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.00BOM_IRM_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.02OM_IRM_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.03OM_IRM_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.08OM_IRM_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.09OM_IRM_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1.A. De student consulteert betrouwbare, relevante bronnen en verzamelt informatie (ook multimedia-informatie) om deze nadien op een bevattelijke manier voor te stellen.

De student bouwt zowel mondeling als schriftelijk een eenvoudige redenering op, argumenteert en reageert met respect op een andere mening.

De student begrijpt teksten over algemeen zakelijke onderwerpen en over interculturele verschillen (Romaanse t.o.v. Germaanse wereld) en hij interpreteert welke informatie essentieel is. Zo verwerft de student Franstalige informatie. Hij stelt deze informatie voor aan de klasgroep en neemt actief deel aan discussies hieromtrent.

2.A. De student analyseert modelbrieven en herschrijft paragrafen uit een aantal zakelijke brieven (externe correspondentie: offerte, bestelling, bestelling met problemen, betaling, vraag om uitstel van betaling en antwoord hierop). Hij doet een beroep op bronnen (grammatica en woordenboeken) om de juiste kwaliteit te halen.

Op gepaste manier neemt de student telefoon op, hij voert een eenvoudig zakelijk gesprek en handelt op een juiste manier (intercultureel geïnspireerd) het gesprek af.

De student verwelkomt bezoekers, verwijst ze door naar de juiste persoon op de juiste dienst. Hij toont inzicht in het organogram van een bedrijf. De student houdt een korte, informele uiteenzetting en antwoordt op een spontane wijze op vragen van medestudenten.

3.C. De student oefent zelfstandig de basiswoordenschat en de algemeen zakelijke woordenschat in en past deze toe in oefeningen en vertaalzinnen.

5.A. De student werkt teamgericht, nauwgezet, evalueert zichzelf en medestudenten kritisch, stuurt bij waar nodig.

De student behaalt volgende niveau's op de "European level scale": luisteren B1; lezen B1-B2; spreken A2-B1; schrijven B1

Inhoud

- Theorie, woordenschat, vertaaloefeningen en schrijven van zakelijke correspondentie (hoofdzakelijk vertalen en herschrijven van brieven), namelijk la demande d'information, l'offre, la commande, la commande à problèmes, la livraison, le paiement en la plainte (basis);

- De dossiers "l'Entreprise" en "l'Interculturalité" uit de docentencursus "Textes et contextes";

- Telefoonoefeningen in het talenpracticum.

- Vocabulaire 2000, hoofdstukken 20-38, in zelfstudie.

- Contacten met studenten van partnerscholen uit Wallonië.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • COMtel
  • Vocabulaire 2000 (incl. CD)

Evaluatie




Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie20%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting met computer40%