Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Engels 2 bedrijfscommunicatie
Bachelor in het officemanagement |
2010-11 |
nvt |
OM_3000 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Ginckels Willem
- Van Daele Karin
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Practicum
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindcompetentie Engels 1 algemene communicatie (Europees referentiekader B2)
Eindcompetentie
OM_MA_01 | OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.0A | OM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_01.1 | OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.00A | OM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving: | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.01 | OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.03 | OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.04 | OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.05 | OM_MA_02.5 - brieven en niet-technische, korte teksten kan vertalen en/of de vertaling verbeteren- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_02.11 | OM_MA_02.11 - beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen kan communiceren zowel aan specialisten als aan leken. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05 | "OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER
Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:" | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00A | OM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.00B | OM_MA_05.B - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
OM_MA_05.03 | OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties- | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER De student begrijpt Engelse teksten over algemeen zakelijke onderwerpen. Aan de hand van deeltaken en klassikale vragen, die meestal een éénduidige aanpak en oplossing vereisen, analyseert de student de teksten en modelbrieven en interpreteert de student welke gegevens uit deze documenten essentiëel zijn en beheert deze informatie. De student verwerkt en integreert zelfstandig alle bouwstenen die aangereikt zijn om een routinebrief te schrijven in de eigen schrijfopdrachten. Hij schrijft een eenvoudige, zakelijke brief bedoeld voor externe correspondentie. De student laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen, in de vorm van een volledig afgewerkte brief die qua lay-out, taal en stijl beantwoordt aan de eisen van de beroepscontext. Alle kladversies en verbeterde brieven verzamelt hij in een persoonlijk dossier.
2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR De student voert op een gepaste manier interne, formele en informele gesprekken in het Engels. Op gepaste manier neemt de student telefoon op, voert een eenvoudig zakelijk gesprek in het Engels en handelt op een juiste manier het gesprek af. De student verwelkomt bezoekers, verwijst ze door naar de juiste persoon op de juiste dienst. Hij toont inzicht in het organigram van een bedrijf. De student schrijft zakelijke routinebrieven en schrijft of vertaalt niet-technische, korte teksten. De student communiceert informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan leken en bouwt hiervoor een eenvoudige maar zinvolle redenering op.
5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER De student evalueert zijn eigen schrijfvaardigheid kritisch en doet dit aan de hand van een correctiecode die hem is aangereikt. Hij evalueert tevens met deze code het functioneren van medestudenten en reflecteert hierdoor ononderbroken over de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. Op basis van al deze reflecties streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van zijn eigen competenties. De student staat zelf in voor zijn de kwaliteitsontwikkeling van zijn Engelse taalvaardigheden door zelfstudie van algemene en zakelijke woordenschat, zelfstandig inoefenen van grammaticale kwesties, door zelfstandig mondelinge oefeningen te maken. Hij past deze kennis toe in alle opdrachten. De student gebruikt alle taalbronnen, (waaronder een verklarend woordenboek) die hem zijn aangereikt om de kwaliteit die in een beroepscontext vereist is te behalen. De student voert taken nauwgezet uit met aandacht voor alle deelelementen van de Engelse taal, hoe klein ook, gaande van uitspraak, woordbouw, zinsbouw en tekstbouw en streeft hierbij een hoge mate van correctheid en volledigheid na.
Gemeenschappelijk Europees referentiekader: Luisteren B2 Lezen B2 Spreken B2 Schrijven B2
Opmerking: - De context van deze module is de algemene maatschappelijke, sociale, culturele, economische of bedrijfskundige context van het latere beroep. - De taken en opdrachten zijn voornamelijk routinematig en beperken zich tot een afgebakend terrein, met meestal een éénduidige oplossing. Soms wordt de taak aangeboden door de docent in deeltaken, soms als een geheel en wordt afgewerkt volgens een geleide planning in functie van opgelegde deadlines. - Handelingen en vaardigheden: de bronnen worden grotendeels door de docent zelf aangereikt, de computerkennis die nodig is blijft beperkt tot elementaire pakketten, waarbij de digitale werkomgeving onder begeleiding wordt gestuurd. Algemene competenties: de student controleert zijn eigen werk onder begeleiding, denkt en handelt in beperkte mate klantgericht onder begeleiding, reflecteert vooral op zichzelf als lerende en werkt met anderen samen onder begeleiding.
Inhoud
Toledomodule:
- Routinecorrespondentie: enquiries, quotations, orders, order acknowledgements, delivery/transport, international payment/banking
- Handelsterminologie; uitbreiding van je zakelijke woordenschat
- Zakelijke teksten online te verwerken: inhoud + woordenschat
- Grammatica: numbers, linking words, relatives, participle phrases, modal auxiliaries
Talenpracticum:
- Telefoneren
- Taalfuncties voor managementondersteunend personeel
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Oxford Handbook Of Commercial Correspondence Book Ne
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 20% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 20% | talenpracticum | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Vaardigheidstoets | 10% | |