Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Bedrijf en ondernemen


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_4657
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Onkelinx Christine
  • Onkelinx Christine

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.4OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_04.0BOM_IRM_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.4OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten



Boekhouden:

De student structureert het vermogen van een onderneming en geeft dit op een overzichtelijke manier weer via een balans. De student houdt de courante commerciële en financiële verrichtingen van een onderneming bij volgens het systeem van dubbel boekhouden.Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering. De student begrijpt en kent de basisprincipes van algemeen boekhouden en denkt logisch na bij het inboeken van verrichtingen. De student stelt facturen correct op en handelt op een accurate wijze de commerciële en financiële verrichtingen hieromtrent af. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.De student boekt een verrichting juist, volledig en nauwkeurig. De student voert op basis van het cijfermateriaal van een verkregen jaarrekening een beperkte analyse uit en formuleert een beleidsadvies.Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.



Economie:

Een student begrijpt de economische basisbegrippen en analyseert en interpreteert verkregen cijfermateriaal om te komen tot een kwaliteitsvol advies betreffende de prijszetting van een product, het vereist productievolume bij winstmaximalisatie/break-even, de budgetverdeling over kostenplaatsen, ... De student begrijpt de kostenstructuur van een onderneming en plaatst strategische beslissingen omtrent de stopzetting van productie, prijsverhoging of –verlagingen,... binnen deze context. De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op betreffende de invloed van aanbod en vraag op de prijs van een product. De student plaatst een door de docent aangeboden actueel economische artikel te plaatsen binnen de context van de cursus, interpreteert deze en geeft deze mogelijk grafisch weer.

Inhoud

Het is van primordiaal belang om kennis te hebben over de manier waarop bedrijven functioneren, hoe ze gestructureerd zijn, hoe de communicatie verloopt,... Deze wordt namelijk de werkomgeving waar elke student in de toekomst zijn plaats zal innemen. Om een globale bedrijfskennis en -inzicht te kunnen aanbieden, hebben we er voor gekozen om ‘een bedrijf’ vanuit verschillende invalshoeken te benaderen die elk met hun complementaire inhoud het beeld van ‘een bedrijf’ vervolledigen. In het deel 'Bedrijf en Economie' wensen we een inzicht te verschaffen in de kostenstructuur van een bedrijf en de student te voorzien van de noodzakelijke economische terminologie. Het deel 'Inleiding tot boekhouden' is integraal gewijd aan een zeer specifiek bedrijfskundig thema, met name de boekhoudkundige verwerking van de bedrijfsverrichtingen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Bedrijf en economie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
Inleiding tot boekhouden

Handboeken

  • Boekhouden voor het beleid.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Bedrijf en economie
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Inleiding tot boekhouden
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%