Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Office tools 1 infoverwerving en -verwerking


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_2989
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Mertens Ann
  • Huylebroeck Ingrid

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Geen begincompetenties vereist.

Eindcompetentie

OM_IRM_01OM_IRM_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.1OM_IRM_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.2OM_IRM_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.3OM_IRM_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.4OM_IRM_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_01.5OM_IRM_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03OM_IRM_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATORGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0COM_IRM_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.2OM_IRM_03.2 - de (digitale) agenda’s van anderen accuraat en op gepaste manier kan beheren: afspraken kan vastleggen en opvolgen, planning en acties van leidinggevenden kan bewaken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05OM_IRM_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.00AOM_IRM_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.01OM_IRM_05.1 - de kwaliteitszorg integraal kan toepassen: hij kan de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen sturen, controleren, bijsturen en zelf tot nieuwe inzichten en procedures komen (PDCA). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.03OM_IRM_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.04OM_IRM_05.4 - nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.05OM_IRM_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.07OM_IRM_05.7 - goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.08OM_IRM_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.09OM_IRM_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01OM_MA_01 - BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDERGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.4OM_MA_01.4 - de verwerkte informatie kan beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden (archiefbeheer)- hij heeft daarbij voldoende oog voor de beveiliging van digitale informatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_01.5OM_MA_01.5 - de verwerkte informatie kan laten doorstromen naar anderen, lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan kan onderkennen, ze kan rapporteren en helpen oplossen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03"OM_MA_03 - BEROEPSROL: ORGANISATOR/COÖRDINATOR Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.2OM_MA_03.2 - de (digitale) agenda’s van anderen accuraat en op gepaste manier kan beheren: afspraken kan vastleggen en opvolgen, planning en acties van leidinggevenden kan bewaken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05"OM_MA_05 - BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant:"Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.01OM_MA_05.1 - de kwaliteitszorg integraal kan toepassen: hij kan de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen sturen, controleren, bijsturen en zelf tot nieuwe inzichten en procedures komen (PDCA). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.04OM_MA_05.4 - nieuwe ontwikkelingen in het werkveld kan volgen, zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen kan doen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.05OM_MA_05.5 - een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit kan oplossen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.07OM_MA_05.7 - goed kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.08OM_MA_05.8 - zelfstandig een taak kan aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten kan rapporteren- zijn eigen aanpak kan verantwoorden-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.09OM_MA_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

1. De student gebruikt zelfstandig de functies van het besturingssysteem MS Windows XP en organiseert zijn digitale werkomgeving overzichtelijk d.m.v. het efficiënt beheren, kopiëren, verplaatsen en wissen van bestanden en mappen – rekening houdend met het gebruik van de juiste bestands/mappennaam.



2. De student typt binnen een opgegeven tijd een tekst foutloos en blind met 10 vingers.



3. De student zoekt zelfstandig, snel, doelgericht en efficiënt informatie op het internet mits gebruik van de meest gepaste opzoekmogelijkheid en door het ingeven van de juiste syntaxis. Het gevonden resultaat van het internet beoordeelt hij naar kwaliteit, recentheid, relevantie, juistheid en betrouwbaarheid.



4. De student past de basisfuncties zelfstandig en de gevorderde functies onder begeleiding op lange documenten toe waarbij hij een verzorgde en esthetische bladspiegel tot stand brengt rekening houdend met inhoud en structuur en met vooropgestelde normen tegen een vooropgesteld tijdsschema. De student kent de principes van een eenvoudig elektronische mailing. De student maakt een eenvoudig sjabloon nauwkeurig aan of wijzigt deze met inbegrip van bestaande of nieuwe opmaakprofielen met aandacht voor een beperkte eigen creativiteit.



5. De student maakt via MS-Word documenten (rekening houdend met inhoud en structuur) professioneel gebruiksklaar met oog voor een esthetisch verantwoord resultaat.



6. De student beheert zelfstandig, efficiënt de digitale agenda van MS Outlook door een volledig adressenbestand aan te maken, aan te vullen of te wijzigen. Hij maakt en wijzigt een praktijkgerichte werkplanning (taken, evenementen, vergaderingen, notities,…). De student beheert efficiënt en zelfstandig in- en uitgaande emailberichten.



7. De student zorgt dat de opdrachten tijdig zijn afgewerkt en dat hij aanwezig is op het afgesproken tijdstip om zijn resultaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.



8. De student zorgt dat gemaakte afspraken met medestudenten en/of docent worden nagekomen.



9. De student beoordeelt begeleid zelfstandig het gevonden resultaat naar kwaliteit en gaat kritisch om met verschillende informatiebronnen. De student controleert kritisch onder begeleiding zijn eigen eindresultaat, gemaakt met een voor hem gekend softwarepakket, en voert eventueel de nodige aanpassingen door.

Inhoud

Klaviervaardigheid


  • Klavier 10-vingerig blind beheersen binnen een vooropgstelde tijdslimiet




MS Outlook 2007


  • Algemene inleiding

  • Mappen maken

  • Categorieën opgeven

  • Distributielijsten maken

  • Berichten versturen: opstellen, versturen, opslaan, toevoegingen aan berichten, digitale handtekening.

  • Berichten ontvangen: postvak In, een bijlage openen, sorteren, groeperen, filteren van berichten

  • Contactpersonen: maken Agenda: indelen, afspraken, vergaderingen, evenementen Taken: nieuwe taak, taken toewijzen en beheren Notities: maken, wijzigen, beheren

  • Extra's: elektronische visitekaartjes, e-mail met beperkte machtiging, afdrukken, archiveren, junkmail


Deskresearch


  • Internet toepassingen en protocols WWW: gerelateerde termen

  • Kritisch omgaan met informatie

  • Internet explorer keyboard shortcuts en andere functies

  • Keuze van de zoekservice

  • Nuttige websites - Digitale bronnen


MS Word 2007


  • Tekstopmaak

  • Tabulaties

  • Alinea-opmaak

  • Pagina-opmaak

  • Werken met kolommen en tabellen

  • Opmaakprofielen en thema's

  • Automatische inhoudsopgave

  • Lange documenten

  • Sjablonen

  • Documenten vergelijken

  • Mailmerge

  • Formulieren

  • Index

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • MS Word 2007
  • TYP-TOP Vandaag Plus - leerwerkboek (+ cd-rom)

Evaluatie

Schriftelijk examen met pc:

90% MS Outlook - Deskresearch - MS Word



Het examen MS Outlook - Deskresearch en MS Word wordt schriftelijk afgenomen in één geïntegreerd examen.



Elk examen wordt afgelegd in de Engelstalige versie (2007).



Notities, handboek en cursussen mogen gebruikt worden tijdens het examen, openboekexamen.



Mondeling examen met pc:

10% Klaviervaardigheid

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer90%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer10%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer90%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer10%