Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Nederlands 1


Opleiding Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer OM_2988
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Lauryssen Godelieve

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Werkcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De kennis en vaardigheden verworven tijdens het secundair onderwijs voor het vak Nederlands.

Eindcompetentie

OM_IRM_02.00AOM_IRM_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Intercultural Relations Management in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_02.05OM_IRM_02.5 - zelfstandig correcte, coherente interne en externe bedrijfsteksten kan opstellen en/of bestaande teksten kan reviseren/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_03.0COM_IRM_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.00AOM_IRM_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_IRM_05.09OM_IRM_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
OM_MA_05.09OM_MA_05.9 - taken kan uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

- De student past zich aan verschillende doelgroepen aan bij het uitwerken van schriftelijke opdrachten na instructie door de docent en steeds in het Nederlands.

- De student leert zich uitdrukken in algemeen Nederlands voornamelijk schriftelijk.

- De student past de spelling en grammatica van het Nederlands correct toe en hij kent de bronnen om deze informatie eventueel op te zoeken en te checken. 

- De student hanteert een gevarieerde woordenschat en zinsbouw bij het formuleren van schriftelijke communicatievormen en past theorie van taalbeheersing en spelling correct toe.

- De student schrijft beknopte zakelijke teksten zoals brieven en e-mailberichten met expliciete instructies van de docent.

- De student gebruikt bouwplannen om deze beknopte zakelijke teksten voor te bereiden en uit te werken.



5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

- De student is voldoende accuraat: hij schrijft korte zakelijke teksten zoals brieven en e-mailberichten, ... met aandacht voor correcte spelling en grammatica, doel- en doelgroepgericht schrijven en klantvriendelijkheid.

Inhoud

In Nederlands 1 herhalen de studenten de spellingregels en basisgrammatica en trainen en oefenen studenten hun schrijfvaardigheid. Deze kennis en vaardigheden zijn de basis voor het vervolmaken van dezelfde vaardigheden in vreemde talen. Veel aandacht gaat naar taalstudie: spelling en taalbeheersing. Taalbeheersing en spelling in theorie en oefeningen worden aangeboden tijdens contacturen en aangevuld met zelfstudie. Schrijven: Zakelijk schrijven, doelgericht schrijven, lezersgericht schrijven, structuur aanbrengen, zakelijk formuleren en foutloos schrijven. Deze algemene principes passen studenten toe in de basisteksten van zakelijke correspondentie met name in e-mailberichten en zakelijke brieven.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Zakelijke communicatie: schriftelijk

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%