Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Projectatelier 4


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op Projectatelier 3 Referentienummer IV_5042
Studiepunten 45 Studietijd 1350 uur
Opleidingsfase Vierde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Foulon Guy
  • De Ruijter Herlinda
  • Verbruggen Benjamin
  • Reuvis Patrick

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindtermen projectatelier 3.

Eindcompetentie

IV_01IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06IV_06 - De student analyseert een opdracht en herleidt deze tot deeltakenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08IV_08. - De student schat de technische haalbaarheid van een opdracht in en werkt prijsbewust.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- De student kan zijn ontwerpvaardigheden toepassen en kan zelfstandig de opdracht onderzoeken en analyseren.

- De student kan (begeleid zelfstandig) een innovatief en logisch denk- en ontwerpproces uitwerken - op schaal van een meubel en in een concreet en complex programma voor een publieke ruimte - en communiceren (digitale voorstelling 2D en fotorealistische 3D beelden/animatie).

- De student hanteert een presentatievorm ter bevordering van de communicatie met derden met een professionele en creatieve visualisatie- en presentatietechnieken.

- De student kan zijn dossier technisch onderbouwen (een uitvoeringsdossier).

- De student heeft inzicht op de gebeurtenissen op de werkvloer en kan dit bevattend beschrijven in een stageverslag.

Inhoud

Aan de hand van verschillende opdrachten een ontwerpmethodiek hanteren, creatief om te gaan met een concrete probleemstelling/programma van eisen en de kritische ingesteldheid aanscherpen.

Op schaal van een meubel (maatmeubilair/projectmeubilair) en op schaal van een complex programma voor een publieke ruimte. Volgende items komen aan bod: analyseren, compositie, kleur en vorm, innovatie, ergonomie, organisatie, context, voorstelling, communicatie, 2D, 3D, ethiek, tekenconventies, contacten met overheden, ... Naast de technische uitwerking krijgt het commerciële een belangrijke plaats in de uitwerking van de opdracht. Het zelfstandig ondernemen wordt gestimuleerd door o.a. de eigen inbreng van opdrachten. Een prototypeopdracht maakt deel uit van zijn eindwerkdossier.

Aan de hand van oefeningen worden deelfacetten en specialisaties rond presentatie onderzocht (technisch tekenen, 3D visualisatie, grafische ondersteuning, typografie). 

De geleerde theorie te toetsen aan de praktijk en neerschrijven in een stageverslag.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.



Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:

De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.



Eigendom:

Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.



Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:

Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.


Examenperiode:

Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.

Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode. 

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%