Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving
Projectatelier 4
Bachelor in de interieurvormgeving |
2010-11 |
Projectatelier 3 |
IV_5042 |
45 |
1350 uur |
Vierde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Neen |
Docenten
- Foulon Guy
- De Ruijter Herlinda
- Verbruggen Benjamin
- Reuvis Patrick
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen projectatelier 3.
Eindcompetentie
IV_01 | IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_02 | IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_03 | IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_05 | IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_06 | IV_06 - De student analyseert een opdracht en herleidt deze tot deeltaken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_07 | IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_08 | IV_08. - De student schat de technische haalbaarheid van een opdracht in en werkt prijsbewust. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09 | IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_10 | IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- De student kan zijn ontwerpvaardigheden toepassen en kan zelfstandig de opdracht onderzoeken en analyseren.
- De student kan (begeleid zelfstandig) een innovatief en logisch denk- en ontwerpproces uitwerken - op schaal van een meubel en in een concreet en complex programma voor een publieke ruimte - en communiceren (digitale voorstelling 2D en fotorealistische 3D beelden/animatie).
- De student hanteert een presentatievorm ter bevordering van de communicatie met derden met een professionele en creatieve visualisatie- en presentatietechnieken.
- De student kan zijn dossier technisch onderbouwen (een uitvoeringsdossier).
- De student heeft inzicht op de gebeurtenissen op de werkvloer en kan dit bevattend beschrijven in een stageverslag.
Inhoud
Aan de hand van verschillende opdrachten een ontwerpmethodiek hanteren, creatief om te gaan met een concrete probleemstelling/programma van eisen en de kritische ingesteldheid aanscherpen.
Op schaal van een meubel (maatmeubilair/projectmeubilair) en op schaal van een complex programma voor een publieke ruimte. Volgende items komen aan bod: analyseren, compositie, kleur en vorm, innovatie, ergonomie, organisatie, context, voorstelling, communicatie, 2D, 3D, ethiek, tekenconventies, contacten met overheden, ... Naast de technische uitwerking krijgt het commerciële een belangrijke plaats in de uitwerking van de opdracht. Het zelfstandig ondernemen wordt gestimuleerd door o.a. de eigen inbreng van opdrachten. Een prototypeopdracht maakt deel uit van zijn eindwerkdossier.
Aan de hand van oefeningen worden deelfacetten en specialisaties rond presentatie onderzocht (technisch tekenen, 3D visualisatie, grafische ondersteuning, typografie).
De geleerde theorie te toetsen aan de praktijk en neerschrijven in een stageverslag.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.
Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:
De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.
Eigendom:
Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.
Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:
Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.
Examenperiode:
Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.
Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |