Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving
Projectatelier 1
Bachelor in de interieurvormgeving |
2010-11 |
nvt |
IV_5039 |
21 |
630 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Neen |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
IV_01 | IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_02.2 | IV_02.3 - heeft inzicht in de actuele, ethische en culturele context. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_02.3 | IV_02.3 - Heeft kennis en interesse in heersende trends | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_03 | IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_04 | IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_05 | IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_06 | IV_06 - De student analyseert een opdracht en herleidt deze tot deeltaken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_07 | IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.1 | IV_09.1 - beheerst de grafische voorstellingstechnieken. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.4 | IV_09.4 - communiceert duidelijk & volledig in 2D en 3D. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_10 | IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- De student heeft zich verschillende ontwerpvaardigheden eigen gemaakt.
- De student kan een innovatief en logische denk- en ontwerpproces opbouwen en communiceren (manuele voorstellingstechnieken 2D en 3D).
- De student heeft oog voor een evenwichtige compositie, vormverhouding, textuur, kleur en materiaal (basis presentatievaardigheden).
Inhoud
Volgende items komen aan bod: analyse, compositie, kleur en vorm, innovatie, ergonomie, organisatie, context, voorstelling, communicatie, 2D, 3D.
Oefeningen op het vrije hand tekenen van lijnoefeningen tot ruimtelijke volumes (perspectief).
Oefeningen op projectie-, isometrie-, norm- en perspectieftekenen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.
Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:
De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.
Eigendom:
Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.
Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:
Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.
Examenperiode:
Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.
Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |