Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Leerresultaten
stap1
De student heeft inzicht in de ontwikkeling van het wonen, interieur, meubelen, producten en vormgeving in het algemeen a.d.h.v. verschillende stijlperiodes, stromingen, cultuurhistorische en maatschappelijke evoluties.
stap 2:
De nadruk ligt op het leggen van verbanden tussen hedendaagse vormgeving en geschiedkundige voorbeelden.
De student krijgt inzicht in de evolutie van technieken, materialen en constructiemethoden en de vormgeving die daaruit voortkomt en weet deze toe te passen op concrete voorbeelden.
De student reflecteert op kritische wijze hedendaagse trends op basis van de opgedane cultuurhistorische context.
Aan de hand van een groepswerk onderzoekt de student een onderdeel van de cursus.
De student houdt een persoonlijk cultuurdagboek bij dat op het eind van het laatste semester wordt beoordeeld met het oog op de algemene culturele ontwikkeling en bagage.
stap 3:
De student herkent een type meubel, voorwerp, stijlperiode, stroming, afwerkingstechniek, planopbouw aan de hand van een foto en kan het benoemen.
De student legt verbanden tussen kenmerken en periodes, materialen en evoluties.
De student legt verbanden tussen woonvormen, interieurs, producten en meubelen binnen een cultuurhistorische context.
De student kan hedendaagse meubelen aan de hand van hun vorm of techniek linken aan historische voorbeelden.
De student heeft actieve interesse voor hedendaagse vormgeving en cultuur in het algemeen en kan deze aantonen aan de hand van een individueel cultuurportfolio.
De student neemt constructief deel aan het groepswerk en de excursie en weet deze info te implementeren in de cursus.
Inhoud
-evolutie van het wonen en comfort doorheen de geschiedenis met accent op de individuele woning.
-evolutie van het interieur: ruimtelijkheid en afwerking
-evolutie van het meubel: de functie, de constructie, de vormgeving, het materiaal en de toepassing binnen de verschillende stijlstromingen
-inzicht in de evolutie van de productontwikkeling met accent op producten voor dagelijks gebruik en interieurobjecten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 80% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | |