Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Ontwerptheorie


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IV_2733
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Aken Leentje
  • de Waal Annick

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetentie

IV_01IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.1IV_01.1 - vertaalt zijn ideeën en ontwerpen naar een ruimtelijke vorm.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.2IV_01.2 - werkt naar integratie in de bestaande context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.3IV_01.3 - komt tot een evenwichtige compositie in het tweedimensionele vlak.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.4IV_01.4 - heeft gevoel voor vormverhoudingen in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.5IV_01.5 - gaat om met textuur, kleur en de eigenheden van het materiaal, zowel op het tweedimensionele vlak als in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.6IV_01.6 - respecteert de uitgangsprincipes van duurzaam ontwerpen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.3IV_02.3 - Heeft kennis en interesse in heersende trendsGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.1IV_03.1 - neemt een kritische houding aan.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.2IV_03.2 - bedenkt creatieve oplossingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.1IV_05.1 - analyseert de bestaande ruimte & context op een adequate manier.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.1IV_06.1 - gaat op een kritische wijze om met informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.1IV_07.1 - respecteert de ergonomische vereisten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.2IV_07.2 - past kennis van kleur op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- De student heeft een basiskennis van ergonomische gegevens en hanteert deze in ontwerpen.

- De student ziet de verhouding interieur- en meubel met de menselijke maat en past deze toe.

- De student heeft notie van de basisprincipes van duurzaam ontwerpen en kent de stromingen binnen ecodesign.

- De student hanteert een theoretische onderbouw bij het leren ervaren en manipuleren van vorm en ruimte.

- De student hanteert het basisvocabulaire van vorm en kleur.

- De student benadert kleur fysiologisch en psychologisch (vanuit de kleurenleer).

- De student begrijpt de technieken van kleurenmengen.

Inhoud

Deel 1:Ergonomie:

-Anatomie en fysiologie.

-Antropometrie

-Specifieke toepassingen van ergonomie:

-Opbergen

-De voedingsweg doorheen de woning

-De woonruimte

-De verticale circulatie

-Baden en slapen

-Specifieke aanpassingen voor ouderen, mindervaliden en kinderen



Deel 2: Duurzaam ontwerpen:

-uitgangspunten van duurzaamheid -

stromingen binnen duurzaam ontwerpen en ecodesign

-toepassen van duurzaam ontwerpen in opdrachten



Deel 3: Vormtheorie:

-vorm en ruimte

-ordeningsprincipes

-regelmatige vlakverdeling en ruimtelijke vulling

-schaal en proportiesystemen

-structuren

-beeld en verbeelding



Deel 4: Kleurentheorie: 

-kleur in context

-kleurentheorie

-kleurensystemen

-kleurtoepassingen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Ergonomie Deel 1: Theorie
  • Ergonomie Deel 2: Spec. toepassingen
  • Ontwerptheorie: kleur- en vormtheorie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie




Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%