Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Vorm- en kleurstudie


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IV_4621
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Oost Eef
  • Tweelinckx Roeland
  • Keirse Hanne
  • De Meyer Peter
  • Delforge Helene

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

IV_01IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.1IV_01.1 - vertaalt zijn ideeën en ontwerpen naar een ruimtelijke vorm.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.2IV_01.2 - werkt naar integratie in de bestaande context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.3IV_01.3 - komt tot een evenwichtige compositie in het tweedimensionele vlak.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.4IV_01.4 - heeft gevoel voor vormverhoudingen in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.5IV_01.5 - gaat om met textuur, kleur en de eigenheden van het materiaal, zowel op het tweedimensionele vlak als in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.6IV_01.6 - respecteert de uitgangsprincipes van duurzaam ontwerpen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.2IV_03.2 - bedenkt creatieve oplossingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.4IV_05.4 - hanteert een eigen, verantwoorde & vernieuwende ruimtelijke vormgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.1IV_06.1 - gaat op een kritische wijze om met informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.3IV_06.3 - herleidt een opdracht tot deeltaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.4IV_06.4 - respecteert de planning.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.2IV_07.2 - past kennis van kleur op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.1IV_09.1 - beheerst de grafische voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.4IV_09.4 - communiceert duidelijk & volledig in 2D en 3D.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De student communiceert zijn ontwerpen aan de hand van manuele (voorstellings)technieken:



- De student vertaalt zijn ideeën en ontwerpen naar een ruimtelijke vorm. 

- De student komt tot een evenwichtige compositie in het tweedimensinele vlak. 

- De student heeft gevoel voor vormverhoudingen in de driedimensionele ruimte. 

- De student gaat om met textuur, kleur en de eigenheden van het materiaal, 

  zowel op het tweedimensionele vlak als in de driedimensionele ruimte.


Inhoud


Vorm- en kleurstudie heeft betrekking op de analyse van bestaande en de creatie van nieuwe twee- of driedimensionale beelden. Via een aantal concrete oefeningen leren de studenten enerzijds om een gegeven beeld of object terug te brengen tot zijn krachtlijnen; anderzijds om een compositie te maken die ruimtelijk functioneert en waarop de aspecten van de kleurenpsychologie zijn toegepast. Er wordt op toegezien dat de studenten kennismaken met verschillende materialen en presentatietechnieken, ruimtelijk inzicht verwerven en gekende beelden en objecten op een andere manier gaan benaderen. Vorm- en kleurstudie is vakondersteunend: het reikt de studenten inzichten aan die hen helpen bij de presentatie van hun meubel- en interieurontwerpen, en leert hen voorbij de functionaliteit van een ontwerp te kijken. 


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie


Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.



Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:

De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.



Eigendom:

Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.



Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:

Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren.
Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.


Examenperiode:

Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.

Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode. 






Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%