Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving
Meubel- en interieuruitvoering
Bachelor in de interieurvormgeving |
2010-11 |
Interieurvormgeving 1 |
IV_2799 |
8 |
240 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Neen |
Docenten
- De Velder Jan
- Ramael Luc
- Rutten Jeff
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties waarnemend tekenen en verhoudingsl. 1 en 2
Eindcompetenties meubel- en interieurtechnieken 1
Eindcompetentie
IV_01.6 | IV_01.6 - respecteert de uitgangsprincipes van duurzaam ontwerpen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_03.2 | IV_03.2 - bedenkt creatieve oplossingen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_05 | IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie) | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_05.1 | IV_05.1 - analyseert de bestaande ruimte & context op een adequate manier. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_05.3 | IV_05.3 - vertaalt de analyse en interpretatie in een relevant concept. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_06.1 | IV_06.1 - gaat op een kritische wijze om met informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_06.2 | IV_06.2 - analyseert een opdacht. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_06.4 | IV_06.4 - respecteert de planning. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_07 | IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_07.4 | IV_07.4 - heeft inzicht in meubelconstructie en past deze op een juiste wijze toe. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_07.5 | IV_07.5 - heeft inzicht in materialen en (interieur)technieken en past deze op een juiste wijze toe. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_08.01 | IV_08.1 - schat de technische haalbaarheid van een opdracht in. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_08.03 | IV_08.3 - maakt gedetailleerde opmetingsplannen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_08.09 | IV_08.9 - bedenkt op korte termijn realistische oplossingen voor technische problemen. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_08.10 | IV_08.10 - communiceert zijn ideeën op een adequate manier en formuleert standpunten. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_09.5 | IV_09.5 - maakt juiste [ tekenconventies, schalen,… ] detail- & uitvoeringsplannen op. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
IV_10 | IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband. | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student:
- kan een bestaand meubel of ruimte opmeten en optekenen
- kan via een creatief proces tot een gepast ontwerp komen
- kan correcte meubelconstructies schetsen
- kan een meubel technisch correct uittekenen
- kan tekenconventies correct toepassen
- kan in teamverband werken
Inhoud
Opdracht 1: analyse en modificatie van een houten meubel
Deel 1: elke student kiest een bestaand houten meubel met een bepaalde moeilijkheidsgraad. Het meubel wordt nauwkeurig opgemeten en opgetekend.
Deel 2: De opdracht vereist een analyse naar vorm, kleur, materiaal, enz. De analyse reikt argumenten aan om het meubel gepast te wijzigen. Het sluitstuk van de opdracht is de voorstelling van een modificatie uitgevoerd op ware grootte.
Opdracht 2: maatmeubel
Deel 1: onderzoek van de bestaande ruimte, materiaalkeuze en functionaliteit.
Deel 2: de student maakt keuzes uit de gevonden deeloplossingen van het onderzoek, deze dienen als basis voor het ontwerp. De meubels beantwoorden aan alle ergonomische, functionele en constructieve eisen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.
Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:
De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.
Eigendom:
Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.
Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:
Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.
Examenperiode:
Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.
Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |