Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Interieurvormgeving 3


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op Interieurvormgeving 2 Referentienummer IV_2746
Studiepunten 18 Studietijd 540 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • De Ruijter Herlinda
  • Goossens Willy
  • Von Winckelmann Robin
  • De Meester Tom
  • Kennes Koenraad

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Interieurvormgeving 2.

Eindcompetentie

IV_01IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.1IV_01.1 - vertaalt zijn ideeën en ontwerpen naar een ruimtelijke vorm.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.2IV_01.2 - werkt naar integratie in de bestaande context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.4IV_01.4 - heeft gevoel voor vormverhoudingen in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.5IV_01.5 - gaat om met textuur, kleur en de eigenheden van het materiaal, zowel op het tweedimensionele vlak als in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.6IV_01.6 - respecteert de uitgangsprincipes van duurzaam ontwerpen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.1IV_02.1 - heeft inzicht in de (cultuur)historische context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.2IV_02.3 - heeft inzicht in de actuele, ethische en culturele context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.3IV_02.3 - Heeft kennis en interesse in heersende trendsGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.4IV_02.4 - heeft inzicht in de internationale en maatschappelijke context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.2IV_03.2 - bedenkt creatieve oplossingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.1IV_05.1 - analyseert de bestaande ruimte & context op een adequate manier.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.2IV_05.2 - interpreteert de informatie van de opdrachtgever correct en zet deze om in een eisenpakket.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.3IV_05.3 - vertaalt de analyse en interpretatie in een relevant concept.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.4IV_05.4 - hanteert een eigen, verantwoorde & vernieuwende ruimtelijke vormgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.5IV_05.5 - maakt een verantwoorde organisatie in relatie tot de ruimte en het programma.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06IV_06 - De student analyseert een opdracht en herleidt deze tot deeltakenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.1IV_06.1 - gaat op een kritische wijze om met informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.3IV_06.3 - herleidt een opdracht tot deeltaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.4IV_06.4 - respecteert de planning.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.3IV_07.3 - heeft inzicht in bouwconstructies en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.4IV_07.4 - heeft inzicht in meubelconstructie en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08IV_08. - De student schat de technische haalbaarheid van een opdracht in en werkt prijsbewust.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.03IV_08.3 - maakt gedetailleerde opmetingsplannenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.04IV_08.4 - maakt realistische uitvoeringsplannen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.07IV_08.7 - raadpleegt externe adviseurs en instanties.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.09IV_08.9 - bedenkt op korte termijn realistische oplossingen voor technische problemen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_08.10IV_08.10 - communiceert zijn ideeën op een adequate manier en formuleert standpunten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.4IV_09.4 - communiceert duidelijk & volledig in 2D en 3D.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.5IV_09.5 - maakt juiste [ tekenconventies, schalen,… ] detail- & uitvoeringsplannen op.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.6IV_09.6 - legt een volledig en relevant projectdossier voor.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.7IV_09.7 - presenteert mondeling op een adequate manier.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10.3IV10.3 - werkt samen met verschillende disciplines.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Zie ook matrix algemene eindcompetenties (intranet).

Onderzoek en analyse

- De student onderzoekt op afdoende wijze het programma / gebouw / context

- De student legt contacten met overheden

- De student doet op een zorgvuldige wijze opzoekingswerk en formuleert besluiten

- De student stelt een volledig eisenpakket samen en maakt een goede planning

- De student maakt een gedetailleerde opmeting Voorontwerp en ontwerp

- De student legt krachtlijnen van het concept vast a.d.h.v. principeschetsen, organigram en circulatieplan

- De student communiceert conceptuele schetsen en zet deze om tot realistisch ontwerp

- De student formuleert en communiceert standpunten (presentatie)

- De student toont kennis van de heersende trends en materialen en past ze toe

- De student past verworven kennis op nieuwe problemen toe. Technische haalbaarheid en prijsbewust ontwerpen

- De student werkt op zorgvuldige en correcte wijze technische details uit

- De student werkt op zorgvuldige en juiste wijze de technische installaties uit

- De student werkt prijsbewust en maakt een summiere meetstaat op.

Inhoud

5de semester:

PUBLIEKE RUIMTE 1 of 2 opdrachten: 12 weken Individueel ontwerp / groepswerk

Verschillende opdrachten elk met specifieke aandachtspunten:

1.conceptueel en grafisch aspect: internationaal project met het thema bepaald door het internationale netwerk GIDE.

2.commercieel, verkoop en branding

3.organisatie, ergonomie en functionaliteit



6de semester:

Eindopdracht PUBLIEKE RUIMTE eindopdracht: individueel 11 weken De student kan ook een eigen project voorstellen.

Studiereis: 1 week

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.



Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:

De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.

Indien de studenten niet deelnemen aan de voorjury wordt hij uitgesloten voor deelname aan de eindjury van een project.



Eigendom:

Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.



Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:

Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren. Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.


Examenperiode:

Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.

Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de directie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode. 

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%