Hoofdpagina | Bachelor in het intercultureel management
Paper 2
Bachelor in het intercultureel management |
2010-11 |
nvt |
CIMIC_5037 |
5 |
150 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Pass / Fail |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs
- beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen
- staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft
- is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
- de student is in staat zijn eigen leerproces te sturen in functie van een zelfgeformuleerd ontwikkelingsplan
Eindcompetentie
Leerresultaten
- de student is in staat het verloop en de uitkomst van zijn eigen leerproces te expliciteren en te communiceren met peers
Inhoud
Naast de inhoudelijke verwerking van de lessen in groep, verwachten we ook dat je persoonlijk je ervaringen binnen de opleiding verwerkt. We polsen hiermee naar de wijze waarop je individueel deze ‘stof’ hebt ervaren en er zin aan geeft (bv. wat vind jij zelf en waarom; wat betekent dit voor jou, wat draag je mee in je persoonlijk leven, je relaties, je professioneel leven, enz…). De bedoeling met andere woorden is om jullie maximaal aan te moedigen tot zelfreflectie en een beleving van de aangesneden thema’s op basis van je eigen professionele en/of persoonlijke ‘context’. Eigen verhalen, kennis, ervaringen en ideeën worden niet alleen gerespecteerd, maar ook aangemoedigd en gewaardeerd.
In concreto:
1. elke student houdt van bij het begin van de opleiding logboek bij van eigen eerste indrukken bij de lessen en de gesprekken in de verwerkingsgroepen. Bijv. wat heeft geraakt in deze les, wat draag je mee? Deze dagboeken hoef je niet in te dienen als werkstuk, ze zijn immers persoonlijk, maar kunnen wel de basiselementen vormen om je persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) aan te vullen of bij te sturen.
2. Bij aanvang van het academiejaar stelt de student een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) op, volgens het format dat aan de studenten wordt meegegeven bij de intake. We bevragen hierin:
- persoonlijke leerdoelen
- hoe weet de dat je doelen bereikt hebt
- wat wil je met de opleiding bereiken
- welke ondersteuning heb ik nodig
- wat is mijn tijdsschema
3. Doorheen het jaar zijn er 7 momenten waarin de student zijn persoonlijk ontwikkelingsplan met begeleiders bespreekt.
4. Elke student dient aan het einde van het jaar een persoonlijk verwerkingsessay in waarin hij/zij de betekenis van een jaar CIMIC voor persoonlijke, relationele en/of professionele leven tracht concreet te maken. Wat heb je zelf vanuit je eigen invalshoek meegedragen uit de opleiding? Je kan voor het schrijven van dit essay teruggrijpen naar je eigen logboek, de feedback van begeleiders op je POP.
5. Slotverwerkingsweekend: Je persoonlijke verwerking krijgt daarnaast een bijzondere plaats tijdens het slotverwerkingsweekend aan het eind de opleiding, waar we stilstaan bij de vraag naar wat je van de opleiding meeneemt.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |