Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het intercultureel management

Latijns-Amerika


Opleiding Bachelor in het intercultureel management Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer CIMIC_176
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Pass / Fail
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Gilis Patricia
  • Minne Guido

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs
- beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen
- staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft
- is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren

Eindcompetentie

Leerresultaten

- de student kan vanuit het concept van cultuur-etnische identiteit duiding geven aan de geschiedenis en de politieke actualiteit van het Latijns Amerikaanse continent
- de student is in staat om de brede politieke, economische en culturele context in geselecteerde Latijns Amerikaanse landen te duiden aan de hand van case studies die aan bod kwamen in de module
- de student weet de brede stromingen, ontwikkelingen en problemen op het continent te duiden en een plaats te geven in de geglobaliseerde wereld
- de student is in staat om de actualiteit van de ontwikkelingen op het continent historisch te situeren vanuit een postkoloniale erfenis en gedachtegoed

Inhoud

S3 Specialisatie Latijns-Amerika - 10 studiepunten

We verkennen het Latijns-Amerikaanse continent vanuit twee sporen: het historische en het cultureel-etnische.
Vanuit het historische perspectief reflecteren we naar over de volgende vragen: hoe zwaar weegt de koloniale erfenis? Wat is het verschil tussen de koloniale en postkoloniale periode? In hoeverre is het huidige Latijns-Amerika gevangene van zijn eigen verleden? En welke tegenstromen proberen een eigen koers uit te zetten?
Vanuit het cultureel-etnische perspectief, kijken we terug op verzwegen genocide(s), onderdrukking, ontkenning of gedwongen assimilatie… en stellen we vast dat ondanks alles de inheemse culturen niet verdwenen zijn. Hoe “anders” zijn deze “pueblos originarios”, de oorspronkelijke bewoners van het Latijns-Amerikaanse continent? Waaraan danken ze hun vitaliteit, authenciteit en overlevingskracht? En welke rol hebben etniciteit en culturele identiteit nog te spelen in de geglobaliseerde 21e eeuw?
Maar we kijken ook naar meer recente ontwikkelingen binnen dit continent zowel politiek, economisch als cultureel.
Tenslotte zoemen we in op een reeks landen: Brazilië, Colombia, Guatemala, Ecuador, ....

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Literatuurlijst
  • Reader Latijns-Amerika

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Schriftelijk groepsrapport met mondelinge presentatie
Pass/fail

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100% Verwerkingsrapport wordt binnen geleverd op vrijdag 27/05/2011. De verwerkingsavond vindt plaats op donderdag 24/06/2011. Het verwerkingsrapport is een schriftelijke groepsrapport met een mondelinge presentatie. Er wordt gewerkt met de Pass/Fail methode.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%