Hoofdpagina | Bachelor in het intercultureel management
Latijns-Amerika
Bachelor in het intercultureel management |
2010-11 |
nvt |
CIMIC_176 |
10 |
300 uur |
|
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Pass / Fail |
Ja |
Ja |
Docenten
- Gilis Patricia
- Minne Guido
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs
- beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen
- staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft
- is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
Eindcompetentie
Leerresultaten
- de student kan vanuit het concept van cultuur-etnische identiteit duiding geven aan de geschiedenis en de politieke actualiteit van het Latijns Amerikaanse continent
- de student is in staat om de brede politieke, economische en culturele context in geselecteerde Latijns Amerikaanse landen te duiden aan de hand van case studies die aan bod kwamen in de module
- de student weet de brede stromingen, ontwikkelingen en problemen op het continent te duiden en een plaats te geven in de geglobaliseerde wereld
- de student is in staat om de actualiteit van de ontwikkelingen op het continent historisch te situeren vanuit een postkoloniale erfenis en gedachtegoed
Inhoud
S3 Specialisatie Latijns-Amerika - 10 studiepunten
We verkennen het Latijns-Amerikaanse continent vanuit twee sporen: het historische en het cultureel-etnische.
Vanuit het historische perspectief reflecteren we naar over de volgende vragen: hoe zwaar weegt de koloniale erfenis? Wat is het verschil tussen de koloniale en postkoloniale periode? In hoeverre is het huidige Latijns-Amerika gevangene van zijn eigen verleden? En welke tegenstromen proberen een eigen koers uit te zetten?
Vanuit het cultureel-etnische perspectief, kijken we terug op verzwegen genocide(s), onderdrukking, ontkenning of gedwongen assimilatie… en stellen we vast dat ondanks alles de inheemse culturen niet verdwenen zijn. Hoe “anders” zijn deze “pueblos originarios”, de oorspronkelijke bewoners van het Latijns-Amerikaanse continent? Waaraan danken ze hun vitaliteit, authenciteit en overlevingskracht? En welke rol hebben etniciteit en culturele identiteit nog te spelen in de geglobaliseerde 21e eeuw?
Maar we kijken ook naar meer recente ontwikkelingen binnen dit continent zowel politiek, economisch als cultureel.
Tenslotte zoemen we in op een reeks landen: Brazilië, Colombia, Guatemala, Ecuador, ....
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
- Literatuurlijst
- Reader Latijns-Amerika
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Schriftelijk groepsrapport met mondelinge presentatie
Pass/fail
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | Verwerkingsrapport wordt binnen geleverd op vrijdag 27/05/2011. De verwerkingsavond vindt plaats op donderdag 24/06/2011.
Het verwerkingsrapport is een schriftelijke groepsrapport met een mondelinge presentatie.
Er wordt gewerkt met de Pass/Fail methode. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |