Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het intercultureel management

Azië


Opleiding Bachelor in het intercultureel management Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer CIMIC_385
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Pass / Fail
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Gilis Patricia
  • Minne Guido

Onderwijstaal

  • Frans
  • Engels
  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs
- beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen
- staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft
- is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren

Eindcompetentie

Leerresultaten

- de student is vertrouwd met de belangrijkste religieuze stromingen en zingevingssystemen die in Azië ontstonden
- de student is in staat om de brede politieke, economische en maatschappelijke context in geselecteerde Aziatische culturen te duiden aan de hand van case studies en landen die aan bod kwamen in de module
- de student weet de brede stromingen, actuele ontwikkelingen en problemen op het Aziatische continent te duiden en een plaats te geven in de wereld van vandaag
- de student is in staat om de actualiteit van de ontwikkelingen op het continent te situeren vanuit een postkoloniale erfenis en gedachtegoed

Inhoud

S2 Specialisatie Azië - 10 studiepunten Het is onverantwoord om over Azië te spreken als ware het een geïntegreerde cultuur. Sociale, culturele, politieke en economische verschillen zijn zo immens groot dat zelfs een geografische opdeling tussen Zuid- Azië, Oost- Azië, en Zuid- Oost Azië, in sociaal-politiek, economisch of cultureel opzicht vaak kant noch wal raken. Wat heeft het boeddhistische Thailand immers gemeen met het islamitische Indonesië; of, waar plaats je tot de verbeelding sprekende landen als Sikkim, Nepal, Papoea-Nieuw-Guinea, of zelfs Iran? Het lijkt er sterk op dat de diversiteit aan Aziatische culturen en sub-culturen onze verbeeldingskracht zodanig overstijgt dat we dreigen overgeleverd worden aan allerlei gemeenplaatsen en vaak exotiserende (en grotendeels onjuiste) beelden uit de dagelijkse media. Edward Said had het er al over in zijn boek ‘Orientalism’, waar hij deze exotiserende (en tegelijk demoniserende) beeldvorming over ‘het Oosten’ bespreekt in de Westerse literatuurgeschiedenis. Kortom, eerder dan een heel continent te willen ‘coveren’ met een tiental lezingen, kozen we voor een aantal brede thema’s die naar onze bescheiden mening insteken bieden voor een verdere exploratie van een continent vol tegenstrijdigheden; waar vredelievendheid samengaat met (al dan niet ingehouden) geweld, waar sensitiviteit voor het spirituele samengaat met een revolutionaire drang om te veranderen, en waar, laat het ons niet vergeten, de meerderheid van de mensheid leeft. We bekijken achtereenvolgens de thema’s cultuur en religiositeit, kruitvat van conflicten; revolutie-evolutie; China: groot, maar nog steeds onbekend en besteden speciaal aandacht aan India & Pakistan.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Literatuurlijst
  • Reader Azië

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Schriftelijk groepsrapport met mondelinge presentatie
Pass/fail

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100% Verwerkinsgsrapport wordt binnen geleverd op vrijdag 26/08/2011. Verwerkingsavond wordt latern meegedeeld.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%