Hoofdpagina | Bachelor in het intercultureel management
Cultuur en economie
Bachelor in het intercultureel management |
2010-11 |
nvt |
CIMIC_2600 |
15 |
450 uur |
|
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Pass / Fail |
Ja |
Ja |
Docenten
- Gilis Patricia
- Minne Guido
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Groepswerk
- Studiereis/excursie
- Zelfstudie
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs
- beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen
- staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft
- is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
Eindcompetentie
Leerresultaten
- de student is zich bewust van de geglobaliseerde wereld waarin hij/zij leeft en van de economische impact ervan;
- de student kan zich een beeld vormen en een eigen kritische analyse maken van de verschillende economische paradigma's, idelogieeën en concepten zoals die zich door de tijden heen hebben ontwikkeld;
- de student is vertrouwd met concepten van diversiteitsmanagement en weet deze toe te passen in de eigen professionele context
- de student is in staat om het gangbare economisch paradigma kritisch te bevragen -
de student beschikt over de analytische vaardigheden om economische en sociale ongelijkheden zowel binnen de eigen samenleving als in een geglobaliseerde context van Noord Zuid relaties te duiden
Inhoud
Cultuur en Economie - 15 studiepunten
Wat ons in deze module vooral zal bezighouden is de vraag naar de relatie tussen economie en cultuur: in hoeverre is de economie, in zijn verscheidenheid van vormen, ‘ingebed ‘ (“embedded”) in de culturele en sociale onderbouw van gemeenschappen? Volgens de door heel wat klassieke economen gecontesteerde Karl Polany is het kapitalisme een historische anomalie. Eerdere economische stelsels werden in een netwerk van sociale relaties “ingebed”, een relatie die met de ingang van het kapitalisme omgekeerd wordt. Volgens Polany kwamen sociale regels van reciprociteit (ruileconomie), retributie en gemeenschapsverplichtingen historisch heel wat vaker voor dan marktrelaties. De “great transformation” van de industriële revolutie zou alle vormen van economische interacties met ander ten gronde veranderen. Algemeen wordt aangenomen dat het kapitalisme de totale welvaart ontegensprekelijk heeft verhoogd. Vandaag stelt zich de vraag of het kapitalistische systeem dit in de 21e eeuw nog kan bewerkstelligen. Steeds meer groet de roep om het kapitalisme van de “homo enronicus” (in dit model staat juist voorop dat ieder voor zichzelf dient op te komen. De concurrentie moet verslagen en veel zo niet alles is geoorloofd. "Greed is good" en is de beste motivatie voor ondernemend succes) een halt toe te roepen. We staan stil bij de globalisering van economieën en de gevolgen daarvan voor economische, politieke, organisatorische en culturele ontwikkelingen. De onderliggende ethische discussies en morele vraagstellingen – wat is een rechtvaardige economie? Kunnen kernwaarden een plaats krijgen in een op winst gestoelde markt? Hoe definiëren we armoede en ongelijkheid? Wat moeten we verstaan onder internaal management, maatschappelijk verantwoord ondernemen? En is het zinvol en /of aangewezen dat bedrijven rekening zouden houden met andere culturen en zingevingsystemen? Zo ja, hoe?... – zijn nooit ver weg.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
- Literatuurlijst
- Reader Cultuur & Economie
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Schriftelijk groepsrapport met mondelinge presentatie
Pass/fail
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | Verwerkingsrapport binnen op 27/05/2011. Verwerkingsavond op dinsdag 21/06/2011. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |