Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Eindproject (BMA)
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2010-11 |
nvt |
BM_4809 |
8 |
240 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Ja |
Docenten
- Onkelinx Christine
- Kint Els
- Suykens Beatrice
- Selleslag Christian
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Stage/praktijkoefening
- Werkcollege
Begincompetentie
Om te kunnen inschrijven op "Eindproject", moet de student die competenties verworven hebben, die hem in staat stellen op het einde van het jaar af te studeren.
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
BM_AC_10 | BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
BM_BMA_01 | BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren. | Integratieniveau |
BM_BMA_02 | BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren. | Integratieniveau |
BM_BMA_03 | BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_04 | BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_05 | BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_07 | BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_08 | BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_12 | BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext. | Integratieniveau |
Inhoud
Door het schrijven en verdedigen van het eindproject dienen de studenten te bewijzen dat zij in staat zijn om een bepaald onderwerp uit te diepen en te beheersen.
De studenten schrijven een eindproject volgens de geldende richtlijnen. De studenten hebben de keuze tussen een traditioneel eindproject of een ondernemingsproject.
Elk eindproject heeft steeds een externe opdrachtgever die duidelijk en uitvoerig de opdracht en de doelstellingen omschrijft.
Fase 1: Alle studenten van het tweede jaar krijgen infosessies.
Fase 2: Alle studenten dienen een eindprojectvoorstel in te dienen via voorgeschreven procedure en voor deadline gepubliceerd op Toledo.
Fase 3: Alle studenten presenteren hun concept eindproject op een moment gepubliceerd op Toledo.
Fase 4: Alle studenten volgen steeds de geldende richtlijnen betreffende de voorgeschreven voortgangsbewaking en contactmomenten.
Fase 5: Eindwerkverdediging en presentatie voor een jury.
Tijdens het eerste semester van het academiejaar worden practica (2uur/week) en infosessies georganiseerd. De informatie die tijdens deze sessies wordt gegeven is cruciaal.
De sessies behandelen o.a. volgende materies:
-Uitwerken van de probleemstelling
-Rapporteren: specifieke cases
-Bronnenkritiek
-Bronverwijzing
-Gebruik van visueel materiaal
-Structureren van het rapport
Van alle ingeschreven studenten wordt verwacht dat ze hierop steeds aanwezig zijn en dat ze de info kennen.
Traditioneel eindproject: De studenten voeren een persoonlijk onderzoek uit over een bepaald thema, over een probleem dat aansluit bij de afstudeerrichting. Ieder eindproject heeft een opdrachtgever.
Verplicht in te dienen documenten:
o Het contract
o Het logboek
o Het evaluatierapport
o Het eindwerk in se
o Alle bijlagen
Ondernemingsproject: De studenten stellen een ondernemingsplan op voor een op te richten onderneming. In het ondernemingsplan geef de student aan wat hij wil doen en hoe hij dit zal realiseren.
Het ondernemingsproject kan kaderen in de volgende concepten:
Ondernemende school (Unizo) www.ondernemendeschool.be
SBP (Vlajo) www.vlajo.org
Bizidee www.bizidee.be
opdrachtgever = Unizo, Vlajo of Bizidee.
Het bevat volgende onderdelen:
1. Projectomschrijving
2. Voorstelling van de teamleden en het bedrijf
3. Marktanalyse
4. Marketingplan
5. Financieel Plan en haalbaarheid
Verplicht in te dienen documenten:
o Het contract
o Het logboek
o Het evaluatierapport
o Het ondernemingsplan (met alle verplichte onderdelen)
o Statuten en verslagen
o Indien pilootproject werd uitgevoerd extra materiaal aanleveren(zie richtlijnen)
Een interne en een externe promotor begeleiden steeds het eindproject.
De presentatie van het eindproject gebeurt in het Engels of in het Frans.
De studenten verdedigen hun eindproject voor een jury.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Naast de algemene competenties (zie eindcompetenties) worden er ook beroepsspecifieke (relevant aan het onderwerp van het eindproject) eindcompetenties geëvalueerd.
De beroepsspecifieke marketingcompetenties worden beoordeeld voor zover ze in het eindproject aan bod komen.
Bij de evaluatie van het project zal rekening worden gehouden met:
-het product: het al dan niet bereiken van de vooropgezette doelstellingen omschreven in de opdracht
-het proces: het verloop van het project), o.a. aan de hand van een reeks verplicht in te dienen formulieren, IP in samenspraak met EP-opdrachtgever
-peer-to-peer assessment door teamleden
-presentatie, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld
-verdediging, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld
Indien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 100% | |