Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Eindproject (BIO)
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2010-11 |
nvt |
BM_4807 |
8 |
240 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Ja |
Docenten
- Onkelinx Christine
- Selleslag Christian
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Om te kunnen inschrijven op "Eindproject", moet de student die competenties verworven hebben, die hem in staat stellen op het einde van het jaar af te studeren.
Eindcompetentie
BIO_01 | BIO_01 - Intercultureel competent: op een open en respectvolle manier flexibel en intercultureel functioneren in een multiculturele en diverse samenleving. | Integratieniveau |
BIO_02 | BIO_02 - Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BIO_03 | BIO_03 - Een strategisch communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BIO_04 | BIO_04 - Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BIO_05 | BIO_05 - Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BIO_06 | BIO_06 - Commercieel beleid (binnen interculturele context) voeren. | Integratieniveau |
BIO_07 | BIO_07 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen internationale/interculturele context, focus China. | Integratieniveau |
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
Inhoud
Door het schrijven en verdedigen van het eindproject dienen de studenten te bewijzen dat zij in staat zijn om een bepaald onderwerp uit te diepen en te beheersen.
De studenten schrijven een eindproject volgens de geldende richtlijnen. De studenten hebben de keuze tussen een traditioneel eindproject of een business project.
Elk eindproject heeft steeds een externe opdrachtgever die duidelijk en uitvoerig de opdracht en de doelstellingen omschrijft.
Fase 1: Alle studenten van het tweede jaar krijgen infosessies.
Fase 2: Alle studenten dienen een eindprojectvoorstel in te dienen via voorgeschreven procedure en voor deadline gepubliceerd op Toledo.
Fase 3: Alle studenten presenteren hun concept eindproject op een moment gepubliceerd op Toledo.
Fase 4: Alle studenten volgen steeds de geldende richtlijnen betreffende de voorgeschreven voortgangsbewaking en contactmomenten.
Fase 5: Eindwerkverdediging en presentatie voor een jury.
Tijdens het academiejaar worden meermaals infosessies georganiseerd door de opleiding. De informatie die tijdens deze sessies wordt gegeven is cruciaal en wordt eveneens gepost op Toledo. Van alle ingeschreven studenten wordt verwacht dat ze hierop steeds aanwezig zijn en dat ze deze info kennen.
Een interne promotor en een externe opdrachtgever begeleiden steeds het eindproject.
Het eindproject wordt in het Engels geschreven.
De presentatie van het eindproject gebeurt in het Engels of in het Frans.
De studenten verdedigen hun eindproject voor een jury.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Naast de algemene competenties (zie eindcompetenties) worden er ook beroepsspecifieke (relevant aan het onderwerp van het eindproject) eindcompetenties geëvalueerd.
De beroepsspecifieke competenties worden beoordeeld voor zover ze in het eindproject aan bod komen.
Bij de evaluatie van het project zal rekening worden gehouden met:
-het product: het al dan niet bereiken van de vooropgezette doelstellingen omschreven in de opdracht
-het proces: het verloop van het project), o.a. aan de hand van een reeks verplicht in te dienen formulieren, IP in samenspraak met EP-opdrachtgever
-peer-to-peer assessment door teamleden
-presentatie, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld
-verdediging, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld
Indien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 100% | |