Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Strategisch management & practicum


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_4804
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Jonckheere Theophile

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Oefensessie

Begincompetentie

De competenties aangereikt in de opleidingsonderdelen:


  • Bedrijfsmanagement

  • Kostprijsberekening en budgettering

Eindcompetentie

BIO_02BIO_02 - Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BIO_03BIO_03 - Een strategisch communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BIO_04BIO_04 - Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BIO_05BIO_05 - Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Elementair niveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Doorgroeiniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_03BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_12BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De studenten worden geconfronteerd met het nemen van beslissingen in bedrijfscontext.

Ze moeten zelf een strategische beslissing kunnen situeren, inzien hoe ze een strategische keuze kunnen maken en hoe ze aan de hand van analyse de beslissingskeuze kunnen verbeteren.

Dit gebeurt in groep, zodat ook het balang van overleg wordt uitgewerkt.

Inhoud

1.Marketingplanning, waarom?

2.Marketingplanning, de start?

3.De externe analyse

4.De interne analyse

5.De SWOT-analyse

6.De strategische keuze

7.Tactische en operationele planning

Cases en toepassingen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Sales Management
  • Zo maak je een...marketingplan

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Schriftelijke gedeelte: kennisvragen over de leerstof uit het handboek.

Mondeling gedeelte: toelichting van de door de student in groep opgeloste cases.

Studenten 3BIO lossen cases op uit een internationale bedrijfssituatie; deze cases worden ook uitgewerkt in hert Engels samen met studenten uit het internationale programma om studenten te laten samenwerken met collega's uit andere landen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%