Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Stage & beroepsethiek (BFV)


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_4802
Studiepunten 11 Studietijd 330 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Gobien Kristel
  • Gyselen Marie Christine
  • Goffin Maria
  • Van Dessel Nicole
  • Van Damme Ann
  • Hoyberghs Michele
  • Onkelinx Christine

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Die competenties verworven hebben die de student in staat stellen op het einde van het academiejaar het bachelordiploma te halen.

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Elementair niveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
BM_BFV_01BM_BFV_01 - Betalings-, spaar- en beleggingsproducten: Informeren, advies verlenen, verkopen en beheren.Integratieniveau
BM_BFV_02BM_BFV_02 - Kredietdossiers behandelen en beheren.Integratieniveau
BM_BFV_03BM_BFV_03. Verzekeringsproducten: Informeren, adviseren, verkopen en beheren .Integratieniveau
BM_BFV_04BM_BFV_04 - Schadedossiers behandelen en beheren.Integratieniveau
BM_BFV_05BM_BFV_05 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Integratieniveau

Leerresultaten

Concrete beroepsspecifieke problemen oplossen met zin voor creativiteit en flexibiliteit.


Formulieren/dossiers opstellen en invullen. Deze dossiers opvolgen


De verwerkte informatie beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden.


Verwerkte informatie laten doorstromen naar anderen.


Opdrachten uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat een hoge mate van correctheid en volledigheid bereikt wordt.


Ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet werken met oog voor details en afwerking.


Kritisch staan tegenover de informatie waarmee men wordt geconfronteerd, tegenover de analyses die men hiervan maakt, de aanbevelingen die men op deze analyses baseert, tegenover zichzelf en de houding tegenover derden.


Een kwaliteitsvolle redenering opbouwen, waarbij rekening gehouden wordt met beroepsspecifieke inzichten en bevindingen en gewoonten.


Het eigen functioneren kritisch evalueren en indien nodig bijsturen. Op basis van deze reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van de eigen competenties.


Op aangepaste wijze communiceren in zowel een face-to-face gesprek als aan de telefoon.


Op een gepaste manier de interne en externe communicatie ondersteunen, zowel schriftelijk als mondeling, formeel en informeel.


Mondeling en schriftelijk communiceren op een efficiënte en genuanceerde manier.


Een constructieve inbreng leveren in het team, met respect voor de inbreng van anderen.


Verantwoordelijkheid nemen in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.


Vriendelijk, snel, correct en adequaat reageren op vragen van klanten.


Zo nodig doorverwijzen of hulp zoeken.


Een planning opstellen en bijsturen waar nodig.


Zelfstandig taken aanvatten, afwerken en rapporteren over het proces en de resultaten. Steeds in staat zijn om de eigen aanpak te verantwoorden.


Zich houden aan de deontologische beroepsregels.


Handelen volgens de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.


Integer handelen.

Inhoud


  • Praktijkervaring. De student doet gedurende acht weken praktijkervaring op in een professionele omgeving. Het takenpakket komt tot stand in samenspraak met de student, het stagebedrijf en de opleiding/afstudeerrichting in functie van de beroepsspecifieke eindcompetenties*

  • Leerervaring. De student staat stil bij de eigen manier van leren en de eigen manier van omgaan met ervaringen.

  • De student selecteert een stageplaats met behulp van de opdrachtentabel en legt zijn keuze ter goedkeuring voor aan de stagedocent.

  • De student komt op de vooraf bepaalde terugkomdag terug naar de hogeschool. Op de terugkomdag worden zowel individuele als groepssessies georganiseerd in het kader van reflectief en levenslang leren.

  • Tijdens de stage bezorgt de student volgens de voorgeschreven procedures de formulieren en documenten aan de stagedocent. Al de formulieren samen vormen het portfolio van de student.

  • De student woont de informatiemomenten over de praktische organisatie van de stage en de toelichting bij het samenstellen van het portfolio bij.


 

 

 

* niet alle beroepsspecifieke eindcompetenties zullen aan bod kunnen komen tijdens de stage.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100%