Begincompetentie
Het is aangewezen de eindcompetenties van het eerste jaar Bedrijfsmanagement - Internationaal ondernemen bereikt te hebben.
Leerresultaten
- Intercultureel competent: doorgroei
o je hebt inzicht in interculturaliteit in het algemeen en meer bepaald die van de aan bod gekomen regio’s
o Je begrijpt de oorsprong van stereotype beelden van andere culturen die in de seminaries aan bod komen.
o Je begrijpt de oorsprong van misverstanden en conflicten die mogelijk verband houden met de culturele achtergrond van de regio’s die in de seminaries aan bod gekomen.
· Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen: doorgroei
o Je kan een beperkt internationaal ‘marktonderzoek’ (desk research) uitvoeren en de resultaten omzetten in aanbevelingen voor het marketingbeleid. Je kan internationale (potentiële afzet-) markten analyseren en interpreteren.
· Distributiebeleid: doorgroei
o Je hebt beperkt inzicht in internationaal distributiebeleid. Je kent en begrijpt de incoterms en andere documenten voor douane en accijnzen.
· Commercieel beleid (in int. context) voeren: doorgroei
o Je kan de behoeften van internationale klantensegmenten analyseren.
o Je hebt aandacht voor interculturele verschillen in zakelijke contacten.
· Ondersteunen bedrijfsbeleid: doorgroei
o Je kan aanbevelingen formuleren voor algemeen bedrijfsbeleid m.b.t. internationaal zakendoen en meer specifiek HR-beleid (ter plaatse en voor expats) in de aan bod gekomen regio’s.
o Je analyseert bedrijfseconomische gegevens.
· Opbouwen kwaliteitsvolle redenering: doorgroei
o Voor je paper ga je systematisch tewerk in het analyseren van je gekozen onderwerp, verzamel je relevante informatie, weeg je alternatieven tegenover elkaar af en kom je tot een gefundeerde conclusie (ev. met aanbevelingen) en standpunt.
· Interne en externe communicatie mondeling: integratie
o Je communiceert vlot, duidelijk, gestructureerd, gepast, correct en enthousiast tijdens de seminaries en op het examen (in het Nederlands C2 en in het Engels B2).
o Je notuleert tijdens de seminaries.
· Interne en externe communicatie schriftelijk: integratie
o Je bouwt een gestructureerde paper op waarin je vlot, duidelijk, gestructureerd, gepast en correct communiceert (in het Nederlands C2 en in het Engels B2).
· Initiatief nemen: integratie
o Je stelt uit eigen beweging vragen tijdens de seminaries, je reageert op vragen van de spreker, …
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit een aantal seminaries over internationale macro-economische topics, m.n. internationaal ondernemen en zakendoen. Deze seminaries worden grotendeels door experten uit de bedrijfswereld verzorgd: Flanders Investment & Trade, hun Vlaams Economische Vertegenwoordigers (VLEV’s), VOKA en andere externen uit het werkveld (voor extern gevolgde seminaries wordt een deelnamekost via de studentenrekening doorgerekend). Op die manier maak je kennis met het échte internationale zakendoen en wordt de praktijkervaring tot bij jou gebracht. De focus ligt in dit opleidingsonderdeel niet op China omdat dat land al ruimschoots aan bod komt in Asian Business Topics.
Daarnaast diept elke student één onderwerp dat tijdens de seminaries aan bod komt uit in een individuele paper.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | Individuele paper over een onderwerp dat verband houdt met een van de seminarietopics. | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 20% | Interactie tijdens de seminaries, voorbereiding van de seminaries | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | Individuele paper |