Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Project ondernemen : marketing


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_4777
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Kint Els
  • Verstynen Kristel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van:


  • Bedrijfsmanagement

  • Principes van Marketing

  • Consumentengedrag

  • Marktonderzoek 1

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Elementair niveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Doorgroeiniveau
BM_BMA_03BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_12BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De student formuleert, verfijnt en documenteert een probleemstelling aangereikt door een reële opdrachtgever.



De student voert een grondige marktanalyse uit.



De student bedenkt een idee of concept om het ondernemingsprobleem op te lossen.



De student voert een marktonderzoek uit en analyseert en interpreteert de resultaten.



De student formuleert een marketingstrategie en marketingdoelstellingen, gebaseerd op de resultaten van marktanalyse en marktonderzoek.



De student stelt een marketingplan op in verschillende fases.



De student houdt bij het marketingplan rekening met duurzaamheidsprincipes.



De student rapporteert en presenteert het marketingplan voor de opdrachtgever.

Inhoud

De studenten werken aan een vooraf aangeboden ondernemingsprojecten. Deze ondernemingsprojecten worden uitgevoerd in kleine groepen die vooraf samengesteld zijn door de docenten. Over de verschillende afstudeerrichtingen van bedrijfsmanagement heen worden grotere interdisciplinaire teams (10-tal studenten) samengesteld, op basis van woon(verblijf-)plaats. Studenten werken een marketingplan uit volgens richtlijnen meegedeeld tijdens contacturen, begeleidingssessies en op Toledo. -Hiertoe stellen zij op voorhand een planning op(rekening houdend met de vooropgestelde marges en deadlines) en geven zij een schatting van benodigde resources (tijd en andere middelen). Tijdens het proces vullen de studenten time-sheets in. -Hierbij baseren ze zich op zelf uitgevoerd marktonderzoek. -Hierbij houden ze rekening met de beperkingen en vereisten die de andere disciplines opleggen. -Hierbij handelen ze vanuit ethische en deontologische principes. -Hierbij handelen ze vanuit duurzaamheidsprincipes. -Hiertoe organiseren zij (minstens) wekelijks een vergadering, die beurtelings door de teamleden wordt voorbereid en verslaan.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Bij de evaluatie wordt rekening gehouden met volgende aspecten:

-Portfolio voor procesevaluatie en reflectie
-Peer- en zelfevaluatie als corrigerende factor
-Time-sheets
-Tussentijdse presentatie(s)
-Eindpresentatie
-Eindrapport

Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Opdrachten100%