Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Project ondernemen : marketing
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2010-11 |
nvt |
BM_4777 |
6 |
180 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Neen |
Docenten
- Kint Els
- Verstynen Kristel
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van:
- Bedrijfsmanagement
- Principes van Marketing
- Consumentengedrag
- Marktonderzoek 1
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
BM_AC_07 | BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement. | Elementair niveau |
BM_AC_11 | BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_01 | BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_02 | BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_03 | BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_04 | BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_05 | BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_07 | BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_08 | BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_12 | BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student formuleert, verfijnt en documenteert een probleemstelling aangereikt door een reële opdrachtgever.
De student voert een grondige marktanalyse uit.
De student bedenkt een idee of concept om het ondernemingsprobleem op te lossen.
De student voert een marktonderzoek uit en analyseert en interpreteert de resultaten.
De student formuleert een marketingstrategie en marketingdoelstellingen, gebaseerd op de resultaten van marktanalyse en marktonderzoek.
De student stelt een marketingplan op in verschillende fases.
De student houdt bij het marketingplan rekening met duurzaamheidsprincipes.
De student rapporteert en presenteert het marketingplan voor de opdrachtgever.
Inhoud
De studenten werken aan een vooraf aangeboden ondernemingsprojecten. Deze ondernemingsprojecten worden uitgevoerd in kleine groepen die vooraf samengesteld zijn door de docenten. Over de verschillende afstudeerrichtingen van bedrijfsmanagement heen worden grotere interdisciplinaire teams (10-tal studenten) samengesteld, op basis van woon(verblijf-)plaats. Studenten werken een marketingplan uit volgens richtlijnen meegedeeld tijdens contacturen, begeleidingssessies en op Toledo. -Hiertoe stellen zij op voorhand een planning op(rekening houdend met de vooropgestelde marges en deadlines) en geven zij een schatting van benodigde resources (tijd en andere middelen). Tijdens het proces vullen de studenten time-sheets in. -Hierbij baseren ze zich op zelf uitgevoerd marktonderzoek. -Hierbij houden ze rekening met de beperkingen en vereisten die de andere disciplines opleggen. -Hierbij handelen ze vanuit ethische en deontologische principes. -Hierbij handelen ze vanuit duurzaamheidsprincipes. -Hiertoe organiseren zij (minstens) wekelijks een vergadering, die beurtelings door de teamleden wordt voorbereid en verslaan.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Bij de evaluatie wordt rekening gehouden met volgende aspecten:
-Portfolio voor procesevaluatie en reflectie
-Peer- en zelfevaluatie als corrigerende factor
-Time-sheets
-Tussentijdse presentatie(s)
-Eindpresentatie
-Eindrapport
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | |