Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Operationele verkooptechnieken


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_4775
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Jonckheere Theophile

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties van Commerciële vaardigheden (BMA / BIO).

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Elementair niveau
BM_BMA_09BM_BMA_09. Verkooptechnieken toepassen.Integratieniveau
BM_BMA_10BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_11BM_BMA_11. Commercieel beleid voeren.Elementair niveau
BM_BMA_12BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext.Elementair niveau

Leerresultaten

Een gestructureerd prospectiegesprek voeren.

bestaande uit:

klantenbehoeftes detecteren via vraagstelling

ontwikkelen en communiceren van verkoopargumenten

bezwaren van klanten en prospecten behandelen

een verkoopgesprek afsluiten

gebruik maken van benodigde verkoopmateriaal dat de student zelf ontwikkelt.

Inhoud

Hoofdstuk 4: Prospectmanagement Structuur van het verkoopgesprek De voorbereiding van een acquisitiegesprek Het bepalen van de klantvraag Hoe de klanten overtuigen – argumenten Opbouw van een verkoopargumentarium Het belang van beelden Hoofdstuk 5: Klantenmanagement Klantentypologieën Klantgericht denken en handelen Empathie Klachtenbehandeling door verkopers Wat is Accountmanagement

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Operationele verkoop

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Aangeraden wordt dat de studenten de credit opleidingsonderdeel commerciële vaardigheden behaald hebben want dit opleidingsonderdeel bouwt heel sterk verder op de competenties die in opleidingsonderdeel commerciële vaardigheden worden aangereikt.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%