Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Leerresultaten
1. Commercieel Taalgebruik
-
De student communiceert mondeling in het algemeen Nederlands.
- De student voert externe gesprekken en wordt hierbij vooraf gestuurd door de docent met expliciete instructies.
- De student voert zakelijke gesprekken, voert één of meer telefoongesprekken met externen en neemt een interview af van een professional.
- De student presenteert met een uitgebreid spreekschema materiaal dat hij verzameld en verwerkt heeft. Het gaat om een presentatie voor docent(en). De docent geeft vooraf expliciete instructies.
- De student werkt in team en heeft een constructieve inbreng in dat team, de docent stuurt het teamwerk enkel bij in geval van problemen.
- De student hanteert een klantgerichte, vlotte communicatiestijl.
- De student werkt accuraat: hij communiceert in alle mondelinge genres duidelijk, correct (formulering, woordenschat), aantrekkelijk, gestructureerd en gepast mét doel en doelgroep voor ogen en hij bewaakt dit voortdurend. De genres waarbij hij dit doet zijn complexer dan in de vorige modules.
- De student staat open voor vragen van klanten met andere woorden is hulpvaardig.
- De student communiceert schriftelijk in het Nederlands.
- De student past grammatica en spelling van het Nederlands correct toe en raadpleegt indien nodig de juiste informatiebronnen.
- De student stelt externe bedrijfsteksten op en wordt vooraf gestuurd en begeleid door de docent met expliciete instructies en oefeningen.
- De student kent de onderdelen van complexere zakelijke teksten (verkoopbrief, folder) en werkt deze teksten met richtlijnen van de docent uit.
- De student schrijft advertentieteksten, folderteksten, verkoopbrieven en e-mailberichten gericht aan klanten en in een wervende schrijfstijl. Alle teksten zijn aangepast aan de doelgroep.
- De student werkt accuraat: hij communiceert in alle mondelinge en schriftelijke genres duidelijk, correct (spelling, stijl, woordenschat), aantrekkelijk, gestructureerd en gepast mét doel en doelgroep voor ogen en hij bewaakt dit voortdurend. De genres waarbij hij dit doet zijn complexer dan in de vorige modules.
- De student past inhoud van een sellograp toe in commerciële teksten.
2. Commerciële Vaardigheden
De student heeft een basiskennis van het vakjargon ivm verkoop
de student heeft inzicht in de taken van een verkoper en in de organisatie van de verkoopafdeling
De student kan op een gestructureerde manier adressen voor prospectie zoeken en een telefonisch script uitwerken
De student kan op een efficiënte manier een verkoopgesprek opstarten en peilen naar de behoeften van de prospect
De student zal via opdrachten kennis maken met de verkoopsorganisatie in een bedrijf
De student kan op een efficiënte manier een sellogram uitwerken.
Inhoud
1. Commercieel Taalgebruik
Mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid in het Nederlands wordt ingeoefend aan de hand van praktische opdrachten individueel en in kleine groepjes van 2 tot 3 studenten.
Mondelinge vaardigheden
Interviewtechnieken met efficiënte verwerking van resultaten
Presenteren met powerpoint
Klantvriendelijk en professioneel telefoneren
Schriftelijke vaardigheden
Om commercieel of wervend te leren schrijven analyseren én stellen studenten de volgende tekstsoorten op:
- klantgerichte e-mails
- folders en brochures
- advertentieteksten
- direct mailing met verkoopbrief en antwoordkaart
Daarnaast maken de studenten kennis met interessante websites in verband met praktisch taalgebruik en oefenen ze deelaspecten van schrijven en spreken in het Nederlands.
Enkele onderwerpen die aan bod komen zijn:
- alineaopbouw
- kenmerken van commerciële taal
- uitspraakoefeningen
2. Commerciële Vaardigheden
Verkopen, een vak apart
Imago van het verkoopvak
Organisatie van een verkoopafdeling
Relatie verkoop/marketing
Verkoopstijlen
Adres management
Werkinstrumenten van de verkoper
Prospecteren, hoe?
Suspectmanagement
Prospectmanagement : entreefase en behoefteanalyse
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Elke student maakt alle opdrachten in het portfolio. Een onvolledig portfolio wordt niet geëvalueerd en krijgt geen totaalscore.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |