Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Auditing


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_3642
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Borré Werner

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van:


  • Financial Accounting

  • Analyse van de Jaarrekening

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
BM_BAF_01BM_BAF_01 - Toepassen van de boekhoud- en vennootschapswetgeving.Integratieniveau
BM_BAF_04BM_BAF_04 - Rapporteren op basis van de boekhouding.Integratieniveau
BM_BAF_05BM_BAF_05 - Controleren van de boekhouding en de organisatie, zowel van de onderneming als van de interne processen.Integratieniveau
BM_BAF_06BM_BAF_06 - Uitvoeren van financiële analyses.Integratieniveau
BM_BAF_10BM_BAF_10 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Integratieniveau

Leerresultaten

1.3. De student voert een controle kan uit op de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van informatie vooraleer deze wordt verwerkt.

1.4. De student verwerkt zelfstandig deze geselecteerde gegevens (ook statistisch) tot direct bruikbare informatie voor het administratief ondersteunen van het beleid.

1.6. De student identificeert, bij een financiële analyse en een ondernemingsanalyse, de verschillende aspecten van de te analyseren situatie, analyseert en interpreteert de gegevens kritisch en brengt het resultaat ervan in kaart en motiveert.

1.9. De student laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen, onderkent lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan, rapporteert deze en helpt ze op te lossen.

4.4. De student geeft het management advies over de implementatie van het beleid op gebied van informatieverwerving, -verwerking en -beheer, op gebied van interne en externe communicatie van informatie en op gebied van organisatie. 4.7. De student stippelt een beleid uit, d.w.z. dat hij doelstellingen formuleert, strategieën selecteert en deze strategieën concretiseert in tactische beslissingen.

5.1. De student past de kwaliteitszorg integraal toe : de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen worden door hem gestuurd, gecontroleerd, bijgestuurd en hij komt zelf tot nieuwe inzichten en procedures (PDCA). Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten).

5.5. De student lost met creativiteit en flexibiliteit een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen op.

5.6. De student schat in wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen.

5.7. De student schat goed in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en is in staat om de impact van zijn initiatief goed in te schatten;

5.8. De student vat zelfstandig een taak, werkt deze af, rapporteert over de resultaten en is steeds in staat om zijn eigen aanpak te verantwoorden.

5.9. De student voert de taken uit met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.

5.10. De student staat kritisch tegenover de informatie waarmee hij wordt geconfronteerd, tegenover de analyses die hij hiervan maakt, de aanbevelingen die hij op deze analyses baseert, tegenover zichzelf en zijn houding tegenover derden.

Inhoud

Deel 1: Inleiding: Auditing en het auditberoep
Deel 2: Interne controle
Deel 3: Algemeen conceptueel kader voor auditing
Deel 4: Operationele audit
Deel 5: Financiële audit

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Externe controle in de praktijk

Evaluatie

Eerste examenkans - eerste examenperiode: 100 % Mondeling Examen
Tweede examenkans - derde examenperiode: 100 % Mondeling Examen

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%