Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Frans 4 (BLM)
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2010-11 |
nvt |
BM_3510 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Werkcollege
- Hoorcollege
Begincompetentie
Eindcompetenties Frans 1 en Frans 2.
Ingeschreven zijn voor of credit verworven hebben van 'Frans 3 (BLM)'
Eindcompetentie
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_08 | BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Er wordt gestreefd naar het Europese taalniveau B1
De student in staat een boodschap in het Frans zowel mondeling als schriftelijk door te geven ; die boodschap bevat accurate, duidelijke, qua vormgeving aantrekkelijke informatie.
De student verzamelt Franstalige gegevens over de logistieke sector efficiënt vanuit betrouwbare, relevante Franstalige bronnen (ook multi-media informatie). Hij vat zelfstandig een taak aan en werkt die af. De student gebruikt het gepaste vakjargon en communiceert dus beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen.
Hij verwerkt die zelfstandig tot direct bruikbare informatie en bij die verwerking analyseert, structureert, synthetiseert en presenteert hij die informatie met de daarvoor gepaste software. Hij past eveneens de teksttaal van zijn bronnen aan en vertaalt die naar mondeling Frans. Hij is in staat bij een presentatie te vertellen rond sleutelwoorden en kan in het Frans improviseren om vragen uit het publiek te beantwoorden.
De student verzamelt in groep informatie over een controversieel onderwerp vanuit verschillende Franstalige bronnen (ook multi-media informatie) en is in staat hierover een zekere dossierkennis op te bouwen, en binnen een groep tot taakverdeling over te gaan. Hij past eveneens de teksttaal van zijn bronnen aan en vertaalt die naar mondeling Frans. Hij verwerkt die zelfstandig tot direct bruikbare informatie en bij die verwerking analyseert, structureert, synthetiseert en presenteert hij die informatie met de daarvoor gepaste software. Hij is in staat bij een presentatie te vertellen rond sleutelwoorden en kan in het Frans improviseren om vragen uit het publiek te beantwoorden. De student communiceert op een efficiënte en genuanceerde manier en is in staat op een onpartijdige wijze een debat te modereren, aan te zwengelen, in goede banen te leiden en er besluiten uit te trekken.
Hij overlegt, overtuigt, adviseert tijdens het vergaderen met Franstaligen en stelt presentaties op en voert die uit (grafisch ondersteund).
Hij stelt correcte brieven/mails op. Hij kan klantgericht denken en handelen, en past zijn gebruik van het Frans daaraan aan.
Inhoud
Het toepassen van de inhoud van Frans 3 (BLM) door middel van:
- mondelinge vaardigheden (oa presentaties en debatteren) Bij de presentaties wordt het gebruik van de aangeleerde transportterminologie geactiveerd, bij de presentaties en de debatten het gebruik van de vraagstelling en specifiek bij de debatten, het zich genuanceerd uitdrukken door middel van samengestelde zinnen
- schriftelijke vaardigheden (oa brieven/mails schrijven) waarbij het gebruik van samengestelde zinnen geactiveerd wordt zodat men zich genuanceerd kan uitdrukken, en er eveneens op communicatieve vaardigheden wordt gelet
- het aanleren van de vocabulaire économique en de vocabulaire branché wordt voortgezet
- er is eveneens een uitwisseling met de Franstalige hogeschool Ephec (thema: vergaderen).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Brieven schrijven in het Frans
- Objectif express 2 - cahier d'activités
- Objectif express 2 - livre de l'élève (+CD)
- Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans:
Tussentijdse evaluatie: 50 % (10 pt/20)
- présentation individuelle: 20% (4 pt/20)
- présentation en groupe et débat: 20% (4 pt/20)
- lettres et courriels + aanwezigheid en medewerking op Ephec-uitwisseling:10% (2 pt/20)
Mondeling examen: 50 % (10 pt/20)
- taalvaardigheid en presentatie-/debattechnieken met toepassing van de vocabulaire du transport
- vocabulaire économique et vocabulaire branché
- het schrijven van een mail/brief (open boek, met computer)
Tweede examenkans:
Opdrachten: 40 % (8 pt/20)
- présentation individuelle et débat sur un sujet controversé:
Mondeling examen: 60 % (12 pt/20)
- taalvaardigheid en presentatie-/debattechnieken met toepassing van de vocabulaire du transport
- vocabulaire économique et vocabulaire branché
- het schrijven van een mail/brief (open boek, met computer)
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 60% | |