Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Frans 4 (BLM)


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_3510
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Planchar Chantal

Onderwijstaal

  • Frans
  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Oefensessie
  • Werkcollege
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties Frans 1 en  Frans 2.



Ingeschreven zijn voor of credit verworven hebben van 'Frans 3 (BLM)'

Eindcompetentie

BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

Er wordt gestreefd naar het Europese taalniveau B1



De student in staat een boodschap in het Frans zowel mondeling als schriftelijk door te geven ; die boodschap bevat accurate, duidelijke, qua vormgeving aantrekkelijke informatie. 



De student verzamelt Franstalige gegevens over de logistieke sector efficiënt vanuit betrouwbare, relevante Franstalige bronnen (ook multi-media informatie). Hij vat zelfstandig een taak aan en werkt die af. De student gebruikt het gepaste vakjargon en communiceert dus beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen. 

Hij verwerkt die zelfstandig tot direct bruikbare informatie en bij die verwerking analyseert, structureert, synthetiseert en presenteert hij die informatie met de daarvoor gepaste software. Hij past eveneens de teksttaal van zijn bronnen aan en vertaalt die naar mondeling Frans. Hij is in staat bij een presentatie te vertellen rond sleutelwoorden en kan in het Frans improviseren om vragen uit het publiek te beantwoorden.



De student verzamelt in groep informatie over een controversieel onderwerp vanuit verschillende Franstalige bronnen (ook multi-media informatie) en is in staat hierover een zekere dossierkennis op te bouwen, en binnen een groep tot taakverdeling over te gaan. Hij past eveneens de teksttaal van zijn bronnen aan en vertaalt die naar mondeling Frans. Hij verwerkt die zelfstandig tot direct bruikbare informatie en bij die verwerking analyseert, structureert, synthetiseert en presenteert hij die informatie met de daarvoor gepaste software. Hij is in staat bij een presentatie te vertellen rond sleutelwoorden en kan in het Frans improviseren om vragen uit het publiek te beantwoorden. De student communiceert op een efficiënte en genuanceerde manier en is in staat op een onpartijdige wijze een debat te modereren, aan te zwengelen, in goede banen te leiden en er besluiten uit te trekken. 



Hij overlegt, overtuigt, adviseert tijdens het vergaderen met Franstaligen en stelt presentaties op en voert die uit (grafisch ondersteund).



Hij stelt correcte brieven/mails op. Hij kan klantgericht denken en handelen, en past zijn gebruik van het Frans daaraan aan.

Inhoud

Het toepassen van de inhoud van Frans 3 (BLM) door middel van:

- mondelinge vaardigheden (oa presentaties en debatteren) Bij de presentaties wordt het gebruik van de aangeleerde transportterminologie geactiveerd, bij de presentaties en de debatten het gebruik van de vraagstelling en specifiek bij de debatten, het zich genuanceerd uitdrukken door middel van samengestelde zinnen 

- schriftelijke vaardigheden (oa brieven/mails schrijven) waarbij het gebruik van samengestelde zinnen geactiveerd wordt zodat men zich genuanceerd kan uitdrukken, en er eveneens op communicatieve vaardigheden wordt gelet

- het aanleren van de vocabulaire économique en de vocabulaire branché wordt voortgezet

- er is eveneens een uitwisseling met de Franstalige hogeschool Ephec (thema: vergaderen).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Brieven schrijven in het Frans
  • Objectif express 2 - cahier d'activités
  • Objectif express 2 - livre de l'élève (+CD)
  • Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans:

Tussentijdse evaluatie: 50 % (10 pt/20)

- présentation individuelle: 20% (4 pt/20)

- présentation en groupe et débat: 20% (4 pt/20)

- lettres et courriels + aanwezigheid en medewerking op Ephec-uitwisseling:10% (2 pt/20)

Mondeling examen: 50 % (10 pt/20)

- taalvaardigheid en presentatie-/debattechnieken met toepassing van de vocabulaire du transport

- vocabulaire économique et vocabulaire branché

- het schrijven van een mail/brief (open boek, met computer) 



Tweede examenkans:

Opdrachten: 40 % (8 pt/20)

- présentation individuelle et débat sur un sujet controversé:

Mondeling examen: 60 % (12 pt/20)

- taalvaardigheid en presentatie-/debattechnieken met toepassing van de vocabulaire du transport

- vocabulaire économique et vocabulaire branché

- het schrijven van een mail/brief (open boek, met computer)

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen met computer50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer60%