Begincompetentie
Eindcompetenties van Frans 1 en Frans 2
Leerresultaten
De student voert op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken.
De student heeft aandacht voor de morfologie van de Franse taal en past de eerder verworven grammaticale theorie toe.
De student begrijpt uiteenzettingen over vertrouwde onderwerpen uit de actualiteit of de werkomgeving.
De student begrijpt beroepsgerelateerde instructies/woordenschat in min of meer duidelijk gesproken standaardtaal.
De student schrijft een brief of mail die afgestemd is op zijn doelgroep.
De student voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid. Hij kijkt alle taken grondig na wat spelling en taal betreft en gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen.
De student toont dat hij over een aanvaardbare basis beschikt van spelling, grammatica en woordenschat.
Inhoud
Via een geïntegreerde methode komen de 5 competenties volgens het Europees referentiekader niveau A2/B1 aan bod.
De zakelijke woordenschat wordt samen met een aantal basisvaardigheden verder uitgediept via "Vocabulaire progressif du français des affaires".
De basisgrammatica wordt herhaald aan de hand van het zelfstudiepakket "Explio grammatica 3" (on line-oefeningen).
Op Toledo worden oefeningen en teksten aangeboden om de professionele communicatie in het Frans te bevorderen en om beeldfragmenten over actuele thema's vlotter te leren begrijpen.
Een uitwisselingsproject met Franstalige studenten beoogt de mondelinge taalvaardigheid te verbeteren.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Objectif express 2 - cahier d'activités
- Objectif express 2 - livre de l'élève (+CD)
- Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Indien de student slaagt voor de tussentijdse evaluatie basiskennis Frans, dan verwerft de student automatisch 2 van de 20 punten. De student is geslaagd voor deze tussentijdse evaluatie indien hij/zij 70% haalt.
Indien de student niet slaagt voor deze tussentijdse evaluatie, dan krijgt de student een 0 voor deze tussentijdse evaluatie (m.a.w. 0/2).
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 10% | De taken die de studenten regelmatig moeten voorbereiden tellen mee voor 10%. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 10% | Zie bijzondere slaagvoorwaarden | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 40% | Het mondelinge examen telt voor 40% van het eindtotaal en test of de zakelijke woordenschat volledig geassimileerd is en of de student professioneel en vlot communiceert in een beroepscontext. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 40% | Het schriftelijke examen telt voor 40% van het eindtotaal en test de kennis van de grammatica, de basiswoordenschat en de schriftelijke vaardigheid. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 10% | |