Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Principes van marketing
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2010-11 |
nvt |
BM_2888 |
6 |
180 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
BM_BMA_03 | BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
BM_BMA_04 | BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
BM_BMA_05 | BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
BM_BMA_07 | BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
BM_BMA_08 | BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student maakt kennis met de basisprincipes van marketing.
Deze technieken vormen de basis van een marktgerichte kwaliteitsvolle redenering.
Bovendien kan de student deze technieken en inzichten correct toepassen in de juiste situaties en cases.
Naast de theoretische kennis wordt in groepsverband een eerste beschrijvend marketingplan opgesteld.
De student verzamelt voor deze opdracht gegevens vanuit betrouwbare- relevante bronnen.
Binnen de format van een opgegeven marketingplan wordt deze informatie correct en zinvol toegepast.
De student verwerkt-analyseert en presenteert de informatie volgens een gestructureerde en professionele wijze.
De student bouwt hierbij een kwaliteitsvolle redenering op waarbij hij rekening houdt met de basisprincipes van marketing.
Zowel op praktisch als op theoretisch vlak geeft de student blijk van inzicht in de verschillende elementen van de marketingmix. De student handelt en denkt klantgericht.
Inhoud
De cursus is een inleiding tot het brede domein van de marketing. We kaderen de diverse marketing mix instrumenten (prijs, product, promotie en distributie) waarover de marketeer kan beschikken tegen de achtergrond van de kennis over de klant, de omgeving, en de concurrentie. We bespreken de rol en het belang van de diverse maketing mix instrumenten in het marketingbeleid.
Inhoud
1. Wat is marketing?
2. Ontwikkelen van een marketingstrategie
3. Het koopgedrag van de klant
4. Marktsegmentatie en doelgroepkeuze
5. Productbeleid
6. Marketingcommunicatiebeleid
7. Prijsbeleid
8. Distributiebeleid
9. Marketingplanning
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Inleiding tot de marketing
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans: Opdrachten: de studenten voeren in teamverband, tijdens het jaar een syntheseopdracht uit waarbij de theorie getoetst wordt aan de praktijk. Aan het einde van de lesperiode (12 weken) wordt het resultaat voorgesteld aan de medestudenten in de vorm van een mondelinge groepspresentatie. Na de presentatie wordt zowel groepsgewijs als individueel feed-back gegeven.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 75% | |