Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Religie, zingeving en levensbeschouwing


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_980
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Geussens Patrick

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Practicum

Begincompetentie

Eindtermen Secundair onderwijs: levensbeschouwelijke vakken

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenElementair niveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
BM_BLM_06BM_BLM_06. Relaties met stakeholders ontwikkelen en onderhouden.Elementair niveau
BM_BLM_07BM_BLM_07. Inschatten van de impact van de omgevingsfactoren op het bedrijf.Elementair niveau

Leerresultaten

Herkent het type vraagstuk/case, i.c. als een ethisch vraagstuk


Analyseert bestaande vraagstukken/cases.


Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.


Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.


Omschrijft de kern van het vraagstuk/case.


Formuleert een persoonlijk standpunt.


Analyseert nieuwe vraagstukken/cases vanuit diverse gezichtspunten.


Gaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.


Stelt relevante vragen.


Weegt alternatieven tegenover elkaar af.


Beargumenteert een standpunt /oplossing op basis van relevante morele criteria.


Verzamelt nieuwe en relevante informatie in een competitieve omgeving.


Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.


Komt tot een gefundeerd oordeel rekening houdend met consequenties en beginselen voor alle stakeholders.


Betrekt mogelijke neveneffecten of consequenties van standpunten in zijn/haar overwegingen


Neemt ten aanzien van het vraagstuk/case een standpunt in.


Ziet het belang in van professionele ethiek en organisatie-ethiek.


Is in staat aan de hand van een stappenplan ‘Morele oordeelsvorming’ een verantwoorde beslissing te nemen.


Heeft kennis van de regels van professionele ethiek en organisatie-ethiek.

Inhoud

Zowel in ons professioneel als in ons privé-leven worden we geregeld geconfronteerd met moeilijke, ethische keuzes. De cursus traint de vaardigheid om met dergelijke keuzes om te gaan. We leren de ethische dimensie in ons beroep te herkennen, een ethisch dilemma te analyseren en onze uiteindelijke beslissing te verantwoorden. Hiervoor reikt de cursus de nodige denkgereedschappen aan. We plaatsen deze morele competentie in ons levensbeschouwelijk referentiekader.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Het goede leven. Ethiek voor mensen van morgen.
  • Praktische ethiek. Van dilemma naar standpunt

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%