Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg

Scriptie


Opleiding Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BINZO_25
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Duces Chantal
  • Sorel Christine
  • Vandeweyer Dirk
  • Vanspauwen Carl
  • Peeters Claudia

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Bachelor Verpleegkunde

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesExpertniveau
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Expertniveau
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Expertniveau
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Expertniveau
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Expertniveau
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Expertniveau
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Expertniveau
VPK_2.10VPK_2.10 - De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen: Continu nagaan in welke mate de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn, hoe ze bereikt werden en in welke mate er nadelige gevolgen zijn van de (be)handelingen. Zonodig de (termijnen van de) doelstellingen, het zorgplan en/of de werkwijze aanpassen.Expertniveau
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Expertniveau
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Expertniveau
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Expertniveau

Leerresultaten

1. De verpleegkundige als PERSOON

1.01 Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid

1.01.3 Kritische ingesteldheid

- de student kan voortdurend kritisch reflecteren over het eigen handelen, vraagt feedback en maakt hier optimaal gebruik van

2. De verpleegkundige al KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVRAGER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief

- de student kan relevante gegevens uit verschillende bronnen kritisch beoordelen en wetenschappelijke kennis aanwenden in de zorgverlening

- de student kan nauwkeurig en betrouwbaar participeren in wetenschappelijk onderzoek en problemen, fouten en onvolkomenheden signaleren

2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde

- de student kan klinische symptomen, klachten en vitale parameters observeren, bewaken, interpreteren, rapporteren en registreren

- de student kan gestructureerd relevante en volledige gegevens verzamelen en weergeven volgens prioriteiten

2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden

- de student kan verpleegproblemen en -diagnoses identificeren, verbanden leggen en prioriteiten weergeven

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem

- de student kan haalbare doelstellingen bepalen, bijsturen, alsook geïndividualiseerde zorgplannen opmaken en continu bijsturen

2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen

- de student kan de kwaliteit van de verleende zorg evalueren op basis van de doelstellingen en de verpleegkundige basisprincipes en waar nodig bijsturen.

4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het  bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg

- de student kan de verpleegkundige zorg systematisch analyseren in functie van de kwaliteitscriteria en het eigen handelen bijsturen

4.15 Zich professioneel ontwikkelen

- de student kan actief deelnemen aan veranderingsprocessen

- de student kan relevante wetenschappelijke vakliteratuur kiezen en de gegevens objectief gebruiken

- de student kan verpleegkundige thema's presenteren, en actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen

Inhoud

Het maken van een eindwerk, gelinkt aan de dagelijkse praktijk van de intensieve zorgen of spoedgevallenzorg.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie




Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%