Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg
De thoraco-abdominale patiënt op intensieve zorgen en spoedgevallenzorg
Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg |
2010-11 |
nvt |
BINZO_5525 |
4 |
120 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Duces Chantal
- Sorel Christine
- Vandeweyer Dirk
- Vanspauwen Carl
- Peeters Claudia
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Bachelor Verpleegkunde
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Expertniveau |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Expertniveau |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Expertniveau |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Expertniveau |
VPK_2.06 | VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren. | Expertniveau |
VPK_2.07 | VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.) | Expertniveau |
VPK_2.08 | VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast. | Expertniveau |
VPK_2.09 | "VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren:
Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn.
Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures.
Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren.
Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. " | Expertniveau |
VPK_3 | VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg | Expertniveau |
VPK_3.13 | VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming. | Expertniveau |
Leerresultaten
1. De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.01. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
- de student kan eigen houdingen en handelingen verantwoorden
- de student kan in alle omstandigheden accuraat handelen i.f.v. het welzijn van de cliënt en de efficiëntie van de organisatie
- de student is besluitvaardig en assertief in het oplossen van problemen
- de student kan voortdurend kritisch reflecteren op eigen handelen en de eigen positie waar nodig bijsturen
2. De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
- de student kan klinische symptomen en klachten actief opsporen alsook somatisch, psychische, sociale en existentiële veranderingen en disfuncties met elkaar in verband brengen
- de student kan de vitale functies deskundig en op systematische wijze observeren, bewaken, interpreteren, rapporteren en registreren
- de student kan verbanden identificeren tussen de verpleegproblemen en -diagnoses, behoeften, observaties, metingen en behandelingen van patiënten op IZ en spoed
2.07 Verpleegproblemen en verpleegbehoeften identificeren en onderscheiden
- de student kan de verpleegproblemen en verpleegdiagnoses identificeren
- de student kan de verbanden tussen de verpleegproblemen en verpleegdiagnoses, en de effecten van de behandelingen identificeren
- de student kan verpleegproblemen weergeven volgens prioriteit
2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
- de student kan haalbare en concrete doelstellingen op korte en lange termijn bepalen en continu bijsturen
- de student kan geïndividualiseerde zorgplannen in IZ en spoed opmaken en continu aanpassen volgens de noden van en in overleg met de cliënt, cliëntsysteem, en in overleg met collega's en/of andere disciplines
2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
- de student kan in alle omstandigheden correcte en relevante informatie geven aan cliënt en familie over de zorg, onderzoeken, ziekte, behandeling en aangepaste leefregels
- de student kan de technisch verpleegkundige verstrekkingen en toevertrouwde geneeskundige handelingen binnen de prehospitaal en intramurale IZ en spoed correct toepassen volgens de verpleegkundige basisprincipes
3. De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
3.13 De zorg organiseren en coördineren
- de student kan prioriteiten stellen in complexe zorgsituaties, rekening houdend met de beschikbare tijd en middelen
- de student kan met de betrokken disciplines/instanties gepast overleggen in functie van de realisatie van de zorgafstemming
Inhoud
- respiratie
- abdominale pathologie en gynaecologie
- radiologie, medische beeldvorming en farmacologie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Dringende medische hulpverlening door verpleegkundigen
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 te behalen op het totaal. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (respiratie - abdominale pathologie en gynaecologie - radiologie, medische beeldvorming en farmacologie) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |