Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Stages en praktijkreflectie 3 - geriatrische verpleegkunde


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_3826
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Sorel Christine

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Stage en praktijkreflectie 1 - geriatrische verpleegkunde" (2e programmajaar brugopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Integreren
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Integreren
VPK_1.01.4VPK_1.01.4 - Aanpassingsvermogen en stressbestendigheid: Efficiënt blijven functioneren vóór, tijdens en na nieuwe/moeilijke situaties, onder sterke druk, bij tegenslagen/fouten of kritiek.Integreren
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes.

1.01 Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid



De student toont verantwoordelijkheid, is kritisch ingesteld en toont aanpassingsvermogen.

De student verantwoordt de eigen houding en het eigen handelen.

De student verwoordt eigen werkpunten en stelt gepaste maatregelen voor om deze werkpunten te nemen.

De student kan op kritische wijze reflecteren over het eigen functioneren.





4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg

4.15 zich professioneel ontwikkelen



De student verwoordt eigen vormingsbehoeften in het kader van professionele ontwikkeling.


Inhoud

Aan de hand van een schriftelijk opdracht leren de studenten werken met het "Competentieprofiel Bachelor in de verpleegkunde" Ass. KULeuven. 

De student beschrijft beknopt zijn loopbaan en huidige werksetting met huidig takenpakket en individuele opdrachten.

De student selecteert 3 deelcompetenties uit drie verschillende rollen uit het volledige competentieprofiel waar zijn specifieke aandacht naartoe ging tijdens de afgelopen opleidingstijd. De student zal het competentieprofiel herkennen en toepassen in praktijksituaties.

Als laatste deel zal de student 6 andere deelcompetenties kiezen uit het competentieprofiel waar hij/zij blijvend aandacht  aan wil schenken. Bij de volledige opdracht is het belangrijk kritisch naar zichzelf te kijken (kritische zelfreflectie) .

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Regeling en sancties mbt laattijdig afgeven van opdrachten ( eerste en tweede examenkans)


 


Indien de opdracht niet tegen het voorziene tijdstip wordt binnengebracht, wordt de volgende werkwijze gevolgd:


1. De student verwittigt de brugcoördinator tenminste één dag op voorhand en verantwoordt de laattijdigheid met een aanvaardbare reden


a. De brugcoördinator spreekt een nieuwe datum af met de student


b. Indien de student de opdracht binnen deze nieuwe termijn aflevert, volgt geen sanctie


c. Indien de opdracht niet tijdig binnen is wordt dit gesanctioneerd door de helft van de punten af te trekken


2. De student verwittigt de brugcoördinator niet of geeft geen verklaring voor het feit dat de opdracht niet op het afgesproken tijdstip werd binnengebracht.  In dit geval wordt onmiddellijk de sanctie toegepast die normaal voorzien is, dwz de helft van de punten aftrekken.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%