Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Psychiatrische pathologie 2
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
BBrBV_3365 |
6 |
180 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties HBO5 opleiding Verpleegkunde
Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Psychiatrische pathologie 1" (semester 2, 2e programmajaar brugopleiding)
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Integreren |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Integreren |
VPK_2.05 | "VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief:
Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties.
Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken.
" | Integreren |
VPK_2.06 | VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren. | Integreren |
VPK_2.09 | "VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren:
Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn.
Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures.
Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren.
Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. " | Integreren |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verdiepen |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Verdiepen |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Verdiepen |
VPK_5.17 | VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen. | Verdiepen |
Leerresultaten
1. Vanuit kennis van psychopathologie houdt student rekening met behoeften, gevoelens en omstandigheden waarin de cliënt verkeert.
2. Student verantwoordt eigen handelen vanuit kennis van psychopathologie en psychotherapeutische modellen.
3. Student spoort vanuit kennis van psychopathologie klinische symptomen, klachten en reacties van cliënten en hun omgeving op ziek-zijn op.
4. Student geeft aan cliënt en/of familie correcte en relevante informatie over zorg, onderzoeken, psychotherapeutische behandeling en ziekte.
5. In functie van de kennis over verschillende (psycho-)therapeutische benaderingen reflecteert student over kwaliteit van zijn eigen handelen.
6. De student omschrijft doelstelling van andere disciplines (o.a. psychiater, psychotherapeut) in het geheel van de zorg voor de patiënt en gaat van daaruit met hen in overleg.
Inhoud
Psychopathologie
Basiskennis van de psychopathologie;
diagnostische categorieën met focus op:
- differentiële diagnostiek
- richting geven aan observatie
- theoretische background aanvullen
- linken met behandelingsmodaliteiten
Volgende thema's komen aan bod:
eetstoornissen, inleiding psychotische stroonissen, angststoornissen, psychosomatiek en somatoforme stoornissen, verslaving en dubbeldiagnose en aanpassingsstoornissen.
Psychotherapieën
Dit deel biedt een referentiekader om de verschillende psychotherapeutische methodes kritisch te kunnen kaderen en benaderen.
In het eerste deel wordt stilgestaan bij het begrip 'psychotherapie'. Aan de hand van enkele definities wordt de eigenheid van deze vorm van begeleiding uitgediept. Vervolgens worden in het tweede deel de belangrijkste psychotherapeutische stromingen overlopen: nl. psychoanalyse, gedragstherapie, cliënt-centered therapie en de relatie- en gezinstherapie. Per stroming wordt, vanuit de eigen visie op het ontstaan van psychopathologie, de eigenheid van elke stroming geïllustreerd aan de hand van de behandelingsmethodes.
In het laatste deel worden een aantal kritische vragen i.v.m. psychotherapie besproken: hoe effectief zijn psychotherapieën?, voor wie is welke soort therapie bedoeld?, wat werkt er juist in therapie en aan welke kenmerken moet een goede therapeut beantwoorden?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 34% | Deel psychotherapie | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 66% | Deel psychopathologie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 34% | Deel psychotherapie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 66% | Deel psychotherapie |