Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Scriptie ziekenhuisverpleegkunde


Opleiding Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BBrBV_3373
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Vandecandelaere Katrien
  • Snoeckx Dominique

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek" (semester 1, 2e programmajaar brugopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Theorie van de verpleegkunde" (semester 1, 2e programmajaar brugopleiding)

Eindcompetenties opleidingsonderdeel "Wetenschappelijk onderzoek" (semester 1, 3e programmajaar brugopleiding)

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemIntegreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Integreren
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Integreren
VPK_2.07VPK_2.07 - Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden: Tekenen van normale en gewijzigde gezondheid, leed, nood, ziektetoestand of handicap herkennen in de personen, de verpleegproblemen hieruit afleiden en mogelijke oorzaken onderzoeken (PES = probleem – etiologie – symptomen.)Integreren
VPK_2.08VPK_2.08 - Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem: Bewust van de doelen op korte en lange termijn, een aangepast en geïndividualiseerd verpleeg-/zorgplan opmaken volgens de noden van- en in overleg met de cliënt/ cliëntsysteem, en in overleg met de andere disciplines. Dit verpleegplan wordt continu aangepast.Integreren
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Integreren
VPK_2.11"VPK_2.11 - Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren: Accuraat observaties, planning en zorg rapporteren, registreren en documenteren, gebruikmakend van de gepaste technologieën. De handelingswijze vastleggen (wanneer ze afwijkt van standaardprocedures en/of protocollen) met het oog op juridisch perspectief "Integreren
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Integreren
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgIntegreren
VPK_3.13VPK_3.13 - De zorg organiseren en coördineren: De intra-, trans- en extra-murale zorgactiviteiten doeltreffend en efficiënt op elkaar afstemmen rekening houdend met de zorgbehoeften van de cliënt en cliëntsysteem, de samenwerking tussen de disciplines en de diensten, de beschikbare tijd en middelen en met bijzondere aandacht voor informatiedoorstroming.Integreren
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren

Leerresultaten

1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context

1.03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen



2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief

2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde

2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden

2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem

2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren

2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren

2.12 Primaire en secundaire preventie toepassen



3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg

3.13 De zorg organiseren en coördineren De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg



4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg

4.15 Zich professioneel ontwikkelen





De student kan aantonen dat de kennis die gedurende de opleiding verworven is, alsook de vaardigheden en de attitude geïntegreerd beheerst worden. De student kan theorethische kennis implementeren en deze naar wetenschappelijke relevantie inschatten.



Om zich als verpleegkundige te profileren en de impact van de verpleegkundige bijdrage naar waarde te kunnen inschatten binnen de beroepswereld, is het belangrijk dat de student kan aantonen op een kritische en wetenschappelijke wijze om te kunnen gaan met kennis en kunde.



De student kan op een gepaste wijze contact opnemen met ervaren beroepsmensen. Dit om kennis en vooral sociale vaardigheden op te doen binnen een specifiek topic van het beroep.





De student kan een klinisch verpleegkundige relevante vraag stellen

De student kan een zoekstrategie in de literatuur hanteren

De student kan relevante wetenschappelijke artikels kiezen 

De student kan juiste, relevante, objectieve, controleerbare feitelijke informatie uit het werkveld en de literatuur gebruiken, verwerken en toepassen

De student kan de inhoud van de wetenschappelijke artikels terugkoppelen naar de praktijk en hierover kritisch reflecteren

De student kan de essentie in een conclusie formuleren

De student kan correct verwijzen naar bronnen in de teksten en een correcte literatuurlijst opstellen

Inhoud

In onze opleiding kiezen we er voor om het “eindwerk” of de “scriptie” de vorm te geven van een “nursingstudie”. Het gaat dus om een praktijkstudie of een werk over een probleem dat aansluit bij je werkveld. Vertrekpunt van de scriptie is dus je eigen concrete praktijkervaring. Het kan niet de bedoeling zijn dat je een louter theoretisch werk maakt.

Hierbij stellen we twee doelstellingen voorop:
1. Ten eerste is het de bedoeling om zelfstandig een verpleegplan uit te werken in functie van een bepaalde patiëntenproblematiek.
2. Daarnaast wordt er ook verwacht om de praktijkervaring theoretisch te onderbouwen en uit te diepen, zowel verpleegkundig, medisch als psycho-sociaal. Nadruk daarbij zou moeten liggen op het toepassen van recente inzichten uit verpleegkundige (wetenschappelijke) literatuur.

De scriptie is dus meer dan een wat meer uitgewerkt observatieverslag. Essentieel is het zoeken naar integratie tussen praktijkervaringen en theoretische inzichten. Dit veronderstelt van de student ‘zelfstandig, patiënt- en probleemgericht’ leren werken.

Dit betekent dat de student voor het tot stand brengen van dit werk allerlei vaardigheden nodig heeft: observeren, planning opstellen en opvolgen, verdieping vanuit theoretische achtergronden, reflectie over eigen functioneren, rapporteren, enz. Deze scriptie evalueert dus niet zozeer het concreet verpleegkundig handelen, maar wel het verpleegkundig denken en reflecteren.

De richtlijnen voor het uitwerken van de scriptie kunnen geraadpleegd worden in de scriptiebundel.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Richtlijnen inzake evaluatie kan de student raadplegen in de scriptiebundel.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%