1 De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
De student heeft specifieke aandacht voor de behoeften, waarden en normen, gevoelens en omstandigheden, ook cultuurgebonden, waarin de cliënt zich bevindt
1.02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
De student kan zijn eigen grenzen tijdig aangeven, waar nodig advies en informatie zoeken en deze gestructureerd gebruiken
1.03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
De student zal zeker op ethische en juridisch verantwoorde wijze handelen in gevallen van vermoede mishandeling, bij palliatieve zorg en in de fase van levenseinde, daarbij ethische dilemma’s in de cliëntenzorg herkennen en bespreekbaar maken in het team. Knelpunten in het verpleegkundig handelen omschrijven in functie van de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving
2 De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
2.05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
De student houdt rekening met zijn reeds verworven wetenschappelijke kennis bij het benaderen van de cliënt en handelt volgens de aangepaste methodologie
2.06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
De student kan een relatief grote hoeveelheid gegevens uit verschillende bronnen kritisch beoordelen en er conclusies uit trekken, voornamelijk wat betreft de diverse aspecten van dementie en ook van fixatiemiddelen
2.07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
De student zal nl. klinische symptomen en klachten actief opsporen van somatische, psychische en sociale veranderingen en disfuncties, dit vooral bij dementie en agressie
2.08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
De student zal door o.a. reacties van cliënten en hun omgeving op hun ziek-zijn, hun ziekte, hun behandeling en de hulpverlening opsporen.
2.09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
De student legt het accent op totaalzorg. Dit houdt in ook de veiligheid en anderzijds ook de autonomie van de cliënt bewaken
2.10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
De student legt de verbanden tussen de verpleegproblemen en –diagnoses, behoeften, observaties en behandelingen en kan deze identificeren in complexe zorgsituaties zoals deze van ouderen
2.11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
De student zal dit bewerkstelligen door o.a. het opstellen van geïndividualiseerde zorgplannen in complexe situaties , deze continu aanpassen volgens de noden van- en in overleg met de cliënt, het cliëntsysteem, en in overleg met de leden van het multidisciplinaire team
3 De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
3.13 De zorg organiseren en coördineren
De student zal onder supervisie de nodige intra-, trans- en extra-murale instanties contacteren voor de realisatie van de continuïteit van zorg voor de ouderen.
4 De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg
De student handelt volgens het kwaliteitsplan van de instelling waarin hij/zij functioneert
4.15 Zich professioneel ontwikkelen
De student zal nl. de verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken in functie van de kwetsbare ouderen.
5 De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
5.17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken
De student zal inzicht verwerven en gebruik maken ,binnen het verpleegkundig team, van de verschillende bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de leden van het verpleegkundig team aanwenden om de begeleiding van de cliënten en hun familie te optimaliseren
6 De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving
De student zal nl. in de omgang met collega’s en cliënten rekening houden met hun culturele, religieuze en maatschappelijke achtergrond, vooral bij het levenseinde
6.21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
De student zal zich specifiek toeleggen op kennis en inzicht in de demografische trends inzake vergrijzing en verzilvering van de bevolking