Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Voorlichtingsmethodiek en groepsfunctioneren
Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde |
2010-11 |
nvt |
BBrBV_361 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Hoing Christine
- Potters Steve
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties HBO5 opleiding verpleegkunde
Eindcompetenties 2e programmajaar brugopleiding
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Integreren |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Integreren |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Integreren |
VPK_1.02 | VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties. | Integreren |
VPK_2 | VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek. | Integreren |
VPK_2.12 | "VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen.
Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)." | Integreren |
VPK_3 | VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg | Integreren |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Verdiepen |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Verdiepen |
VPK_5.16 | VPK_5.16 - Medestudenten begeleiden: Medestudenten ondersteunen en constructief feedback geven bij het aanleren van verpleegkundige vaardigheden en verwerken van kennis. | Verdiepen |
VPK_5.17 | VPK_5.17 - Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team: Een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel van het team, constructief bijdragen in (en leiden van) teamvergaderingen, besluiten toepassen en conflicten constructief helpen oplossen. | Integreren |
VPK_5.18 | VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen. | Integreren |
VPK_6.20 | VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde. | Integreren |
Leerresultaten
De student kan empathie en kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context.
Vanuit inzicht in een aantal communicatiewetten is de student zich bewust van het effect van zijn relationeel handelen op het welzijn van zorgvragers.
De student verwerft een basisattitude gebaseerd op de grondhoudingen empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding en echtheid. Student geeft eigen werkpunten aan vanuit een kritisch reflecteren over zijn eigen functioneren.
De student kan een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden. De student onderkent welke vaardigheden nodig zijn in de verschillende soorten hulpverleningsgesprekken en kan zo de inhoud van gesprek richten op het gespreksdoel.
Student is in staat om binnen een team actief te luisteren en de inhoud van het gesprek te richten op het gespreksdoel.
De student kan primaire en secundaire preventie toepassen De student is in staat gezondheidsrisico's bij cliënten of cliënten te identificeren.
De student geeft aan waarmee verpleegkundigen rekening dienen te houden bij het motiveren van cliënten tot aanpassing van levensstijl en therapietrouw.
De student levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg en handelt in functie van kwaliteitszorg Vanuit een aantal theoretische kaders reflecteert de student kritisch over de kwaliteit van het relationele verpleegkundige handelen.
De student werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren De student kan medestudenten begeleiden en geeft op een gepaste manier feedback. De student kan interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen. De student overlegt, wisselt informatie uit, sluit compromissen en helpt conflicten oplossen binnen teamvergaderingen en overlegmomenten. De student licht de eigen rol van de verpleegkundige binnen de gezondheids- en patiëntenvoorlichting toe.
Inhoud
Deel 1: Groepsfunctioneren (2 STP)
In dit deel wordt stilgestaan bij een fundamenteel aspect van het verpleegkundig beroep: nl. de communicatieve vaardigheden.
Verplegen is steeds een 'in relatie' treden met een ander: zowel individueel als in team. Hierbij wordt vooral veel aandacht besteed aan de therapeutische grondhouding, die aan de basis ligt van elke hulpverleningsrelatie en dit vanuit de principes ‘onvoorwaardelijke positieve aanvaarding’, ‘echtheid’ en ‘empathie’en aan het belang van de theorie over de 'communicatieniveaus'.
Tevens worden een aantal gespreksvormen toegelicht:het slecht nieuws gesprek, het helpend gesprek,het verwijsgesprek en het adviesgesprek. Naast het individueel contact, is ook goed overleg met collega's en andere professionelen essentieel binnen een optimale patiëntenverzorging en -begeleiding.
Bachelors in de verpleegkunde hebben hierin een belangrijke rol, zowel als teamlid, maar ook als (bege-)leider van het groepsgebeuren. Een ander belangrijk aspect van het verpleegkundig werk is het opleiden en begeleiden van nieuwe verpleegkundigen. In de meeste ziekenhuizen wordt immers verondersteld dat gediplomeerden ook deze taak mee behartigen en in staat zijn om lerenden goede leerkansen aan te bieden.
Deel 2: Voorlichtingsmethodiek (2 STP)
Een concreet toepassingsdomein van deze inzichten en vaardigheden is het in-en voorlichten van patiënten: het voorbereiden van patiënten op onderzoeken, het geven van infosessies of het mee opzetten van preventiecampagnes.
Gezondheidsvoorlichting is immers ook een specifieke vorm van doelgericht communiceren, waarbij geprobeerd wordt langs verschillende interventies gedragsverandering teweeg te brengen. Binnen de gezondheidszorg krijgt dit de laatste jaren meer en meer een belangrijkere plaats.
Zicht krijgen op de verschillende voorlichtingsmethodieken en het gebruik ervan is dan ook essentieel binnen een verpleegkundige opleiding.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Groepsfunctioneren
Cursussen
Voorlichtingsmethodiek
CursusToledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (voorlichtingsmethodiek - groepsfunctioneren) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Voorlichtingsmethodiek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Groepsfunctioneren |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |